الگوی شناختی انتخاب تاثیرگذارترین راهبرد افشای کربن براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان در سطح بازار سرمایه: رویکردهای تحلیلی مجموعه راف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با گسترده شدن تعاملات اجتماعی و توسعه ابزارهای نظارتی، امروزه ذینفعان به عنوان یک بخش مهم و با اهمیت در تقویت عملکردهای توام با مسئولیت اجتماعی شرکت ها محسوب می شوند. فشارهای اجتماعی باهدف افزایش سطح کارکردهای پایدار، عملکردهای زیست محیطی شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می گردد تا شرکت ها در فضای رقابتی با تکیه بر رویکردهای رفتاری و تخصصی، اقدام به ارایه اطلاعات برای اقناع انتظارات اجتماعی می نمایند. یکی از این رویکردها، راهبردهای افشای کربن براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان می باشد. در این پژوهش که هدف آن ارایه ی یک الگوی شناختی جهت انتخاب تاثیرگذارترین راهبرد افشای کربن براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان در سطح بازار سرمایه، تلاش شد از مشارکت دو گروه از افراد جامعه هدف در سطح دانشگاه و در سطح بازار سرمایه استفاده شود و برمبنای ماهیت پژوهش در بخش کیفی، از دو تحلیل فراترکیب و دلفی و در بخش کمی از مجموع تحلیل های راف استفاده شود. نتایج در بخش کیفی با بررسی 29 پژوهش غربال شده، تعداد 15 گزاره ی فشار اجتماعی ذینفعان به عنوان معیارهای تحلیل و 3 مولفه ی راهبردی افشای کربن به عنوان قوانین تحلیل راف را تایید نمود که پس از تحلیل دلفی به منظور تعیین حدکفایت نظری، تعداد گزاره ها به 14 گزاره ی فشار اجتماعی تقلیل یافت و 3 مولفه ی راهبردهای افشای کربن مورد تایید قرار گرفتند. سپس در سطح تحلیل مجموعه راف که براساس تحلیل های ماتریسی و با مشارکت مدیران در لایه های مختلف شرکت های بازار سرمایه صورت پذیرفت، نتایج نشان داد، از میان 14 گزاره، سه گزاره  تمایل به پذیرش شدن اجتماعی،تمایل به هنجارهای تغییر یافته اجتماعی،و افشای اطلاعات هنجاری  مهمترین گزاره ها در فشار اجتماعی جهت بکارگیری راهبردهای افشای کربن از جانب شرکت ها می شود. همچنین مشخص گردید، راهبردی افشای اختیاری کربن، براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان، مهمترین راهبرد در افشای کارکردهای کربن از جانب شرکت ها می باشد که می تواند به توسعه تعاملات در سطح بازار رقابتی کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!