بررسی چند مجسمه دوره اشکانی در شهرهای هاترا، مالمیر و شوش
اشکانیان به فرماندهی ارساکس (ارشک یا اشک) علیه سلوکیان قیام کردند و آنها را از ایران بیرون راندند و خود تقریبا 5 قرن بر ایران فرمانروایی کردند. با وجود این از دوره پانصد ساله و وسعت قلمروشان آثار اندکی به دست آمده است. از بررسی همین آثار اندک آشکار میشود که اشکانیان به تدریج در طی امپراتوری خود تلاش کردند تا هنر اصیل ایرانی را احیا و سبکها و شیوههای هنری خاصی ایجاد نمایند که در میان آنها هنر مجسمهسازی بهعنوان یک هنر مشخص و واجد ویژگیهای معین و مستقل از دیگر سبکها و شیوههای هنری دنیای باستان ایران، قابل بررسی است. بر طبق کاوشهای باستانشناسی و آثار کشف شده در مناطق غربی و شرقی امپراتوری اشکانی، در دهههای اخیر، بیشترین و متنوعترین مجسمهها و پیکرههای این دوره به دست آمده است که برخی از آنها مستقیما متاثر از هنر یونان است و بسیاری نیز مطابق با سلیقههای بومی و محلی ساخته شده است. در این مقاله تلاش شده است تا با مطالعه آثار بهدست آمده، ویژگیهای مجسمهسازی اشکانی در برخی از این مناطق مورد بررسی قرار گیرد. در واقع این نوشته تلاشی است در جهت پاسخگویی به دو سوال زیر: 1. مجسمههای مناطق شرقی و غربی اشکانیان دارای چه ویژگیهای مشترکی است؟ 2. هنر یونان چه نقشی در ایجاد این ویژگیها داشته است؟ از مقایسه این تندیسها میتوان به ویژگیهای هنر ایرانی و اشکانی و میزان تاثیرپذیری آنها از هنر یونانی پی برد. با توجه به وسعت قلمرو اشکانیان این مقاله تنها برخی از مجسمههای یافته شده در شهرهای هاترا، شوش و مالمیر را بررسی میکند.
اشکانیان ، مجسمه سازی ، هنر یونانی ، هاترا ، شوش ، مالمیر
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.