بررسی رابطه سلامت سازمانی و افسردگی با بهره وری کارمندان (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه اهمیت بهره وری کارمندان سازمان ها در راستای رسیدن به اهداف کلان سازمانی، در نظر گرفتن سلامت سازمانی و افسردگی کارمندان توسط مدیران، موضوع مهم در بهره وری سازمانی است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلامت سازمانی و افسردگی با بهره وری کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان و ارایه مدل معادلات ساختاری بود.

روش بررسی

این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بود که برای مدل سازی از رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه های بهره وری هرسی و گلداسمیت (1980)، سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996) و پرسشنامه افسردگی بک (1961) بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها مناسب به دست آمد. جامعه آماری شامل کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود (387 نفر) که نمونه آماری بر اساس تعداد عامل های پژوهش مبتنی بر رویکرد پی.ال. اس 90 نفر تعیین شد. 78 پرسش نامه کامل جمع آوری و بازگشت داده شد. از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد سلامت سازمانی بر بهره وری شغلی تاثیر مثبت و معناداری داشت (0/01≥p) ولی افسردگی بر بهره ‍وری شغلی تاثیر منفی داشت ولی این تاثیر معنادار نبود. هم چنین افسردگی بر سلامت سازمانی تاثیر منفی داشت ولی این تاثیر معنادار نبود.

نتیجه گیری

توانایی سازمان در حفظ و پایداری سازمانی و بهبود این توانایی، منجر به بهبود بهره وری کارمندان ادارات ورزش و جوانان می شود. در این راستا پیشنهاد می شود مدیران و سرپرستان سازمان های ورزشی در راستای بهبود سلامت سازمانی، بر اهمیت ارتباطات با و در بین کارمندان تاکید و بر موضوعات روان شناختی سازمانی در جهت بهبود بهره وری تاکید نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2280386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!