بررسی تاثیر بی تحرکی تحمیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر ترکیب بدنی و Vo2max نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوه و همه‌گیری ویروس کرونا در سرتاسر دنیا باعث محدودیت‌های شدید از جمله کاهش فعالیت‌های بدنی شده است، بنابراین هدف از مطالعه حاضر تعیین و بررسی تاثیر یک دوره بی‌تحرکی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر ترکیب‌بدنی و حداکثر اکسیژن مصرفی نوجوانان بود.

روش بررسی

در این مطالعه نیمه‌تجربی که در سال 1399 انجام شد، 178 نفر نوجوان مرد(با میانگین سن 057/0±85/13 سال) به صورت داوطلبانه شرکت داشتند. شاخص‌هایی مانند؛ قد، وزن، شاخص توده بدن و حداکثر اکسیژن مصرفی در دو بازه زمانی با فاصله 6 ماه به عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون اندازه‌گیری شد. [u1] از آزمون کوپر برای تعیین حداکثر توان هوازی استفاده شد. بعد از جمع‌آوری اطلاعات ابتدا با استفاده از آزمون K-s نرمال ‌بودن داده‌ها محاسبه شد و در ادامه با استفاده از آزمون آماری تی وابسته داده‌های پیش‌آزمون با پس‌آزمون مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل میانگین مقادیر پیش‌آزمون و پس‌آزمون داده‌ها از آزمون تی همبسته استفاده شد.

یافته‌ها

یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که تغییرات سبک زندگی ناشی از انتشار ویروس کرونا باعث افزایش معنی‌دار شاخص شاخص توده بدن(001/0=p)، وزن(001/0=p) و هم‌چنین کاهش معنی‌دار حداکثر اکسیژن مصرفی(032/0=p) می‌شود که این موضوع ممکن است موجب افزایش خطرات سلامتی مرتبط با افزایش وزن و شاخص توده بدنی شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که یک دوره شش ماهه بی‌تحرکی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب تغییر در ترکیب‌بدنی و بنابراین تهدید سلامتی می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
852 تا 860
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!