بررسی سیستم ایمنی رفتاری و اثر بی همتای آن بر پیش داوری و انگ زدن بر بیماران عفونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیستم ایمنی رفتاری به ارگانیسم ها امکان می دهد تا حضور احتمالی تر پاتوژن های ایجاد کننده بیماری را در محیط خود فورا تشخیص دهند و درگیر رفتارهایی شوند که از تماس با آن اشیاء و افراد جلوگیری می کند. تحقیقات گسترده ای وجود دارد که سیستم ایمنی رفتاری را به انواع پیش داوری پیوند می دهد. این پیش داوری ها باعث برچسب زنی و در نهایت داغ اجتماعی بر این افراد می شود. لذا پژوهش حاضر به بررسی سیستم ایمنی رفتاری و اثر بی همتای آن بر پیش داوری و انگ زدن بر افراد دارای بیماری عفونی پرداخته است. در این مقاله مروری ادبیات پژوهش از طریق Google Scholar وPubMed  با کلمات "Behavioral Immune System , Prejudice, Stigmatization "، جستجو شد و مراجع مربوطه در این بررسی قرار گرفتند.پژوهش ها نشان می دهند افراد تمایل دارند بیماری را با چاقی، تظاهر علایم بیماری در صورت، ناتوانی جسمی و ملیت خارجی ارتباط بدهند تا به وسیله پیش بینی پذیر بودن بیماری و در نتیجه واکنش بیش از حد به آن ها، از بیمار شدن اجتناب کنند. این واکنش ها برای بسیاری از گروه های افراد ایجاد می شود که در واقع دارای بیماری مسری نیستند و نوعی آلرژی روانی نامیده می شود. این واکنش های پیش داوری کننده و برچسب زنی می تواند باعث داغ اجتماعی برای این افراد و انزوای اجتماعی آن ها در بلند مدت شود.

نتیجه گیری: 

انزجار، در پاسخ به محرک های مرتبط با پاتوژن برانگیخته می شود و با الگوهای منحصر به فرد فعالیت سیستم عصبی اتونوم و فعالیت عصبی همراه است، اما در مورد اتصالات عملکردی بین ساختارهای آناتومیکی، فرآیندهای عصبی شیمیایی و پدیده های مختلف شناختی و رفتاری، ساختار ژنتیکی درگیر که مظاهر سیستم ایمنی رفتاری هستند، اطلاعات زیادی وجود ندارد و نیازمند مطالعه بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
3630 تا 3641
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!