پیش بینی میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی با استفاده از سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانه ای و  شایستگی های فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد.

روش

روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سوادکوه به تعداد 984 نفر بود که مطابق جدول کرجسی مورگان 287 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سوادرسانه ای، شایستگی های فناوارنه و اخلاق در فضای مجازی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود مکرر تحلیل شد.

یافته ها

بین سوادرسانه ای و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین شایستگی های فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه چندگانه وجود دارد و 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه تبیین می گردد. سوادرسانه ای پیش بینی کننده قوی تری برای اخلاق در فضای مجازی است.

نتیجه گیری

با کمک به تقویت و بهبود سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه دانش آموزان می توان زمینه بهبود اخلاق آنان در دنیای مجازی و در نتیجه کاهش آسیب های دنیای مجازی را فراهم کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!