پیش بینی ارزش شرکت بر اساس مولفه های حسابرسی و رفتار اخلاقی حسابرسان با تاکید بر هوش مالی مدیران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با تشدید رقابت بنگاه های اقتصادی، ضرورت دسترسی اطلاعات با کیفیت حسابرسی جهت سرمایه گذاری بهینه دو چندان شده است. در این بین، شناخت مولفه های حسابرسی و میزان پایبندی حسابرسان به معیارهای والای اخلاقی و مهارت مالی مدیران، می تواند ارزش شرکت را دست خوش تغییر و تصویر مطلوبی از شرکت را در ذهن ذینفعان صورت های مالی ایجاد نماید. پژوهش حاضر به پیش بینی ارزش شرکت بر اساس مولفه های حسابرسی و رفتار اخلاقی حسابرسان با تاکید بر هوش مالی مدیران می پردازد.

روش

پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1386 تا 1395 می باشد. حجم نمونه 110 شرکت که با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. متغیر رفتار اخلاقی حسابرسان و هوش مالی مدیران با پرسشنامه سنجیده شده و ارزش شرکت و مولفه های حسابرسی با استفاده از داده های صورت های مالی شرکت ها اندازه گیری شده است. تحلیل داده ها بر اساس رگرسیون چندگانه و لجستیک انجام شد.

یافته ها

مولفه های حسابرسی (واحد حسابرسی داخلی، شهرت موسسه حسابرسی، مدت تصدی حسابرس، تخصص حسابرس در صنعت و اظهار نظر حسابرسی) و رفتار اخلاقی حسابرسان با تاکید بر هوش مالی با پیش بینی ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری دارند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که رفتار اخلاقی حسابرسان پیامدهای مستقیمی بر ارزش شرکت دارد. همچنین مدیران با هوش مالی خود می توانند ارزش شرکت را با بهبود محیط اطلاعاتی از طریق انتخاب حسابرس متخصص، شهرت موسسه حسابرسی، وجود حسابرسی داخلی، دوره ی تصدی حسابرس و تلاش در راستای ارایه اظهار نظر مطلوب حسابرس افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!