رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون و بین شهری: آیا تفاوتی وجود دارد؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رانندگان اتوبوس همچون دیگر رانندگان، مستعد خطاهای شناختی و رفتارهای ناایمن هستند. تصادفات رانندگی با رفتار نابه جا راننده ارتباط دارد. از آنجا که تصادفات رانندگی در دو مسیر درون شهری و بین شهری با هم تفاوت دارد، ممکن است دست کم بخشی از این تفاوت مربوط به رفتار راننده باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه رفتار رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون و بین شهری انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی- تحلیلی، با استفاده از پرسشنامه ی ویژگی های دموگرافیکی و شاخص رانندگی خطرناک دولا، روی 107 راننده اتوبوس درون شهری و 99 و راننده اتوبوس بین شهری در شهر زنجان انجام شد. در نهایت پس از گردآوری داده ها از آزمون های t-test، کای دو و رگرسیون خطی در محیط SPSS19 و در سطح معنی داری 05/0 برای تحلیل آماری استفاده شد.

یافته ها: 

میانگین ساعت کار در هفته برای رانندگان درون شهری به طور معناداری بیش از رانندگان بین شهری بود. همچنین میانگین شاخص رانندگی خطرناک و زیرشاخص های آن به جز زیرشاخص رانندگی تهاجمی در رانندگان درون شهری بیش از رانندگان بین شهری بود (05/0 > p). افزون بر آن، متغیر ساعت کار در هفته، در مسیر درون شهری بر نمره زیرشاخص RD اثر منفی و در مسیر بین شهری بر نمره دو زیرشاخص NCED و DD اثر مثبت داشت (05/0 > p).

نتیجه گیری: 

 با وجود تعداد جرایم و فوتی های کمتر در مسیرهای درون شهری لازم است اقدامات جدی تری برای کنترل رفتارهای بی پروا در نظر گرفته شود. این اقدامات می تواند شامل تدوین برنامه های مداخله ای برای مدیریت ساعت کاری رانندگان اتوبوس برای کاهش خستگی آنها و نیز افزایش آگاهی راننده ها برای کاهش رانندگی بی پروا باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2289155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!