بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر میزان آگاهی معلمین در پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع و روند رو به افزایش اکسیوریازیس و ژیاردیازیس و ارتباط نزدیک آن با مسایل بهداشتی و نقش معلمین در سلامت دانش آموزان و عدم گزارش تجربه ای از آن در منطقه و به منظور تعیین تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی معلمین جهت پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس، این تحقیق روی معلمین مدارس ابتدایی کاشان در سال 1379 انجام گرفت.
موارد و
روش ها
در این تحقیق نیمه تجربی، آگاهی 256 معلم مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه در زمینه آگاهی از ماهیت، انتقال و پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس قبل از آموزش با تکمیل پرسش نامه سنجش گردید و پس از ارایه جزوه آموزشی به معلمین مجددا پس از یک ماه با همان پرسش نامه آگاهی آنان تعیین گردید و پس از ثبت اطلاعات با آزمون کولموگوروف اسمیرنوف، ویلکاکسون و من ویتنی آنالیز آماری صورت گرفت.
یافته ها
نمرات معلمین در مورد آگاهی از ماهیت، انتقال و پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس قبل از آموزش بهداشت به ترتیب 3.6±1.1، 3.6±1.2 و 3.4±1 بود که پس از آموزش به 4.3±0.9، 1.1±0.1 و 3.9±4 افزایش یافت (P<0.0000). آموزش در معلمین مرد و زن هر دو موجب افزایش آگاهی آنان در زمینه پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس گردید (P<0.0000).
نتیجه گیری و توصیه ها: آموزش بهداشت باعث افزایش آگاهی معلمین مدارس ابتدایی شهر کاشان از ماهیت، انتقال و پیشگیری از اکسیوریازیس و ژیاردیازیس شده است. لذا لزوم آموزش مستمر و بازآموزی مربیان بهداشتی و معلمین مدارس جهت پیشگیری از بیماری های انگلی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p229150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!