تاثیر هشت هفته تمرینات ترکیبی و مکمل جینکوبیلوبا بر عامل نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) سالمندان مرد افسرده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعه حاضر با هدف تاثیر هشت هفته تمرینات ترکیبی و مکمل جینکوبیلوبا بر عامل نروتروفیک مشتق از مغز سالمندان مرد افسرده انجام گرفت.

مواد و روش ها

40 سالمند مرد افسرده به صورت مشارکت داوطلبانه در چهار گروه 10 نفری تمرینات ترکیبی، مکمل جینکوبیلوبا، تمرین ترکیبی همراه با مکمل جینکوبیلوبا و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون خونگیری از آزمودنی ها در آزمایشگاه تخصصی نور انجام گرفت سپس در گروه تمرین ترکیبی، شرکت کنندگان به مدت هشت هفته و هر هفته 3 جلسه به تمرین مورد نظر در سالن شهید چاغروند شهر خرم آباد  پرداختند. در گروه مصرف عصاره جینکوبیلوبا، آزمودنی ها به مدت هشت هفته و هر روز به مقدار 80 میلی گرم به مصرف عصاره مورد نظر پرداختند. در گروه تمرین ترکیبی همراه با مصرف عصاره جینکوبیلوبا، آزمودنی ها به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه به انجام تمرینات ترکیبی پرداختند و همچنین در طول این مدت هر روز به مقدار 80 میلی گرم به مصرف عصاره مورد نظر پرداختند. 24 ساعت پس از اخرین جلسه تمرینی مجددا از آزمودنی ها خونگیری انجام شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های تی وابسته و تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که هشت هفته تمرین ترکیبی، مصرف مکمل جینکوبیلوبا و ترکیبی از تمرین مکمل جینکوبیلوبا باعث افزایش معنی دار عامل نروتروفیک مشتق از مغز مردان سالمند افسرده گردید (05/0 <p). دیگر نتایج حاکی از افزایش بیشتر مقدار عامل نروتروفیک مشتق از مغز گروه تمرین ترکیبی همراه با مصرف مکمل جینکوبیلوبا (78/84) در مقایسه با تمرین ترکیبی (37/74) و مصرف جینکوبیلوبا (20/72) به تنهایی بود (05/0 <p).

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج حاکی از این می باشد که متخصصانی که با سالمندان کار می کنند احتمالا می توانند از تعامل تمرین ترکیبی همراه با مصرف عصاره جینکوبیلوبا در بهبود ظرفیت عملکردی مغز استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!