پاسخ های همودینامیکی بازی ویدیویی همراه با فعالیت هوازی بعنوان استراتژی مقابله با بی تحرکی در پاندمی کووید-19، با و بدون محدودیت جریان خون در جوانان سالم غیر ورزشکار
در پاندمی بیماری عفونی ویروس کرونا جدید (کووید-19)، بازیهای ویدیویی فعال نشان دادهاند که میتوانند یک روش راحت برای انجام ورزش در خانه و همچنین برای حفظ آمادگی جسمانی و پایبندی طولانی مدت به ورزش باشند. این پژوهش با هدف مقایسه پاسخهای همودینامیکی یک جلسه بازی ویدیویی هوازی بوکس، با و بدون محدودیت جریان خون دست (BFR)، بر برخی عوامل همودینامیکی در جوانان غیر ورزشکار انجام گردید. چهارده آزمودنی (8 خانم، 6 آقا؛ محدوده سنی: 10±30 سال؛ شاخص توده بدنی 3±21 kg.m-2) در دو جلسه تمرینی بازی بوکس با کینکت ایکس باکس 360 شرکت مایکروسافت به فاصله یک هفته شرکت کردند. آزمودنیها بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم و به مدت 20 دقیقه به مبارزه مقابل یکدیگر پرداختند. هفته اول 7 آزمودنی با BFR، مقابل 7 نفر بدون BFR مبارزه کردند. نورمتانفرین و برخی عوامل همودینامیکی مانند تعداد ضربان قلب، فشار خون سیستولی و دیاستولی، حاصلضرب ضربان در فشار، فشار متوسط شریانی قبل و بعد و نیز انرژی مصرفی حین تمرین اندازهگیری شدند. در جلسه دوم جای دو گروه عوض شد. در حین بازی کافها باز و مجددا بسته و میزان فشار درک شده (PRE) با مقیاس 20 امتیازی بورگ ثبت شد. دادههای قبل و بعد از آزمون توسط آزمون t وابسته مقایسه گردید. سطح معناداری (05/0P≤) در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که صرف نظر از BFR، بازی ویدیویی همراه با حرکت منجر به افزایش معنادار در متغیرهای همودینامیکی (به غیر از DBP) و نورمتانفرین سرمی گردید. در مقایسه دادههای دوگروه در مورد متغیرهای همودینامیکی و نورمتانفرین و همچنین انرژی مصرفی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. گروه با BFR میزان PRE بیشتری را در حین تمرین گزارش کردند. یک جلسه بازی ویدیویی بوکس همراه با حرکت؛ با و بدون BFR، باعث افزایش فاکتورهای همودینامیکی گردید. اگر چه گروه با BFR افزایش معناداری در شدت و انرژی مصرفی در مقایسه با گروه دیگر نشان نداد، ولی به هر حال میتوان پیشنهاد داد که در دوران قرنطینه، بازیهای ویدیویی فعال گزینه مناسبی برای انجام فعالیت ورزشی در خانه و در ترکیب با بازیهای رایانهای باشند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.