دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مورد ابعاد اخلاق تدریس اساتید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اخلاق و تدریس به طور ذاتی همسو و درهم تنیده است و محققان ابراز داشته‌اند که پایبندی به اصول و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات‌علمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حایز اهمیت است، چون نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مورد ابعاد اخلاق تدریس اساتید انجام گرفت.

مواد و روش‌ها:

 در این مطالعه توصیفی مقطعی 302 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد که از دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه «اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید» تشکیل شده است. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS- 25 و به کمک آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ ها:

 دانشجویان ابعاد ویژگی‌های شخصیتی (41/0±99/2)، اشراف بر محتوی (51/0±87/2)، شناخت وجوه مختلف یادگیرنده (53/0±75/2)، ارزشیابی استاندارد (60/0±64/2) و رعایت قوانین آموزشی (46/0±29/2) را کمتر از حد متوسط ارزیابی کردند و تنها بعد تسلط بر روش تدریس (54/0±03/3) را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کردند. همچنین یافته‌های استنباطی این بخش بیانگر آن بود که به جز ابعاد ویژگی‌های شخصیتی (883/0=P) و تسلط بر روش‌های تدریس (336/0=P) در میان سایر ابعاد، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط معنی‌دار بود (0005/0=P).

ملاحظات اخلاقی: 

شرکت در پژوهش اختیاری بود و درباره اهداف پژوهش و رعایت محرمانگی اطلاعات به شرکت‌کنندگان توضیح داده شد.

نتیجه‌ گیری: 

با توجه به یافته‌های به دست‌آمده، این ناهمسویی‌ها ممکن است ناشی از تفاوت در امکانات آموزشی (زمان و فضا و تجهیزات آموزشی) و ماهیت منحصر به ‌فرد بودن برخی رشته‌های تحصیلی بررسی باشد. همچنین جو حاکم بر فضاهای آموزشی با توجه به قوانین و مدیریت محل متفاوت بوده و بها دادن بیشتر به ارزش‌های خاص در هر محل ممکن است تغییراتی ایجاد کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!