استقرار سامانه فرآسوی بهایابی برمبنای فعالیت (BABCS) در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز: یک رویکرد نوین برای تحلیل هزینه تمام شده در آموزش عالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیستم های سنتی محاسبه و تحلیل بهای تمام شده از کارایی مناسبی برای محاسبه ی بهای تمام شده به روز و تحلیل هزینه های آموزش برخوردار نمی باشد. مطالعه ی حاضر با هدف استقرار سامانه فراسوی بهایابی بر مبنای فعالیت در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز انجام شده است. 

روش بررسی

مطالعه ی حاضر یک پژوهش چند روشی است که در سال تحصیلی 97-1396 به دنبال طراحی و استقرار سامانه حسابداری فراسوی بهایابی برمبنای فعالیت (Beyond Activity Based Costing System (BABCS در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز اجرا شد. ابتدا با استفاده از مدل و نشانه گذاری فرایند کسب و کار (Business Process Modeling Notation (BPMN تعداد 3,729 فعالیت در قالب 384 فرایند شناسایی شد و سپس در نرم افزار Bizagi-Modeler مصور و اصلاح گردید. هزینه های سربار به نسبت عملکرد و زمان فعالیت ها، به مراکز فرایند نهایی و موضوعات هزینه تخصیص پیدا کرد. کار بر روی داده های اولیه در فضای Excel و بهایابی در قالب سامانه بهایابی (Dptsco) انجام شد.  

یافته ها: 

نرم افزار نظام نوین مالی مورد استفاده در دانشکده به رغم داشتن قابلیت ثبت و نمایش اطلاعات مربوط به اعتبارات و هزینه کرد، برای تحقق اهداف حسابداری تعهدی همچنان نیازمند بازنگری و ارتقا می باشد. کل هزینه کرد دانشکده در سال مطالعه، معادل 61,872,545 هزار ریال می باشد که 57,159,882 هزار ریال مربوط به آموزش و 4.812.663 هزار ریال سهم فعالیت های امور پژوهش است. براساس نتایج به دست آمده از سامانه ی BABCS میانگین بهای تمام شده ی هر واحد درسی در دانشکده 5.102 هزار ریال و میانگین بهای تمام شده ی تربیت دانشجو 356.092 هزار ریال محاسبه شد. بیشترین و کمترین مقدار بهای تمام شده ی تربیت دانشجو مربوط به رشته ی کارشناسی ارشد مدیریت و اصلاحات در نظام سلامت (MPH) 800.130 هزار ریال و کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت 100,171 هزار ریال محاسبه شد. 

نتیجه گیری:

 دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز بیشترین سهم از منابع خود را صرف هزینه حقوق و مزایای کارکنان نموده است، به طوری که با استقرار سامانه فراسوی بهایابی بر مبنای فعالیت و اتصال آن با سایر سامانه های الکترونیکی دانشگاه می تواند نقشی اساسی در مدیریت فرایندها و افزایش کارایی کارکنان و دانشکده داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2298372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!