اثرات گیاه دارویی اسطوخودوس (Lavandula angostifolia) بر عملکرد رشد، نرخ بقاء و سیستم ایمنی در ماهی آمور (Ctenopharyngodon idella)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه اسطوخودوس (Lavandula angostifolia) از جمله گیاهان دارویی است که دارای خاصیت تقویت سیستم ایمنی می باشد. در مطالعه حاضر، تاثیر سطوح مختلف عصاره این گیاه بر عملکرد رشد، سیستم ایمنی و شاخص های خون شناسی آمور (Ctenopharyngodon idella) بررسی شد. ماهیان (05/0 ± 1/11 گرم و 3/0 ± 5/15 سانتیمتر) در قالب چهار تیمار (صفر (شاهد)، 1/0% (T1)،  5/%0 (T2) و 1% (T3)) عصاره اسطوخودوس به مدت 8  هفته تغذیه شدند. نتایج نشان داد بیشترین و کمترین وزن نهایی به ترتیب در تیمارهای T3 و شاهد مشاهده گردید (05/0>p). بیشترین و کمترین FCR به ترتیب در گروه های شاهد و T3 مشاهده گردید (05/0>p). بیشترین مقادیر WG، IBW و PER در تیمار T3 و کمترین در شاهد مشاهده شد (05/0<p). ضریب چاقی در همه تیمارهای حاوی عصاره گیاهی بیشتر از گروه شاهد بود (05/0 <p). مقدار HSI در بین گروه ها تفاوت معنی داری نداشت (05/0<p). در طول دوره تلفاتی مشاهده نگردید. مقدار هماتوکریت، هموگلوبین، گلبول های قرمز، گلبول های سفید در بین تیمارهای مختلف تفاوت معنی داری داشت (05/0>p)، اما مقادیر لنفوسیت، مونوسیت، نوتروفیل، MCH، MCV وMCHC در بین تیمارهای مختلف، تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت (05/0<p). مقادیر لایزوزیم، ایمنوگلوبولین M و گلوبولین در تیمارهای آزمایشی به طور معنی داری بیشتر از تیمار شاهد بود (05/0>p). به طور کلی می توان اینگونه بیان نمود که عصاره گیاه اسطوخودوس تاثیر مثبت بر بهبود وضعیت بیولوژیک ماهی آمور دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!