گزارش یک مورد فتق کاف لوله تراشه در حین جراحی برداشت دیسک بین مهره ای

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آسیب به کاف لوله تراشه در طول بیهوشی عمومی می تواند باعث ایجاد نارسایی تهویه ای برای بیمار شود. هدف از گزارش این مورد ایجاد یک نقص ساختاری و هرنی شدن کاف لوله تراشه در بیماری است که تحت عمل جراحی دیسک کمر در پوزیشن پرون (دمر) قرار گرفته است.

گزارش مورد:

 بیمار خانمی 77 ساله کاندید جراحی دیسک کمر بوده است که برای عمل جراحی به بیمارستان کوثر شهر سنندج مراجعه کرد. بیمار تحت بیهوشی عمومی با لوله تراشه اسپیرال (فنردار) در پوزیشن پرون قرار گرفت. پس از گذشت 30 دقیقه از عمل، علایم افزایش فشار راه هوایی، افت سچوریشن و افزایش دی اکسید کربن انتهای بازدمی را داشت. در بررسی های انجام شده بعد از عمل مشخص شد که کاف لوله تراشه بیمار دچار هرنی شده و باعث انسداد مسیر راه هوایی شده که مشکل برطرف گردید و جراحی ادامه یافت. تشخیص و درمان این مورد دارای نکات مهم و قابل ملاحظه ای می باشد که در ادامه ذکر شده اند.

نتیجه گیری

نقص ساختاری در لوله تراشه و کاف آن ممکن است باعث عدم تهویه کافی بیمار و کاهش رسیدن گازهای بیهوشی به بیمار گردد. راه حل قطعی در نقص کاف لوله تراشه جایگزینی آن می باشد، اما از اقدامات محافظه کارانه ممکن است به عنوان یک راه حل موقت در برخی شرایط بالینی استفاده شود. تیم بیهوشی باید با تجهیزات، برنامه ها و پرسنل کافی آمادگی لازم را داشته باشند تا در صورت از بین رفتن مسیر تبادل هوا با بیمار از الگوریتم مدیریت راه هوایی دشوار تدوین شده توسط انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا پیروی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2301122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!