تاثیر آموزش آزمایش های غربالگری به صورت انیمیشن بر سطح اضطراب و نگرانی زنان باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

ناهنجاری های مادرزادی، عامل مهم مرگ و میر نوزادان می باشد. با انجام غربالگری در دوران بارداری و درمان به موقع، می توان از بروز این بیماری ها و مشکلات بعدی ناشی از آن ها، پیش گیری نمود. انجام آزمایش های غربالگری، می تواند باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در زنان باردار گردد. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش الکترونیک آزمایش های غربالگری جنین بر اضطراب و نگرانی زنان باردار انجام شد.

روش ها:

 این پژوهش، یک مطالعه ی نیمه تجربی بود که بر روی 120 زن باردار 9-7 هفته، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر زاهدان جهت دریافت مراقبت های دوران بارداری به طور تصادفی در قالب دو گروه مورد و شاهد در سال 1399 انجام شد. در گروه مورد، آموزش به صورت انیمیشن 7 دقیقه ای در گروه های 10-5 نفره به صورت حضوری انجام شد و سپس، بر روی گوشی همراه آن ها ارسال گردید. در حالی که گروه شاهد، تنها مراقبت های معمول دوران بارداری را دریافت کردند. قبل و 2 هفته پس از آموزش، اضطراب و نگرانی خانم های باردار به کمک پرسش نامه ی اضطراب Spielberger و نگرانی Cambridge مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری 2</sup>χ، Independent t و ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین نمره ی اضطراب زنان باردار دو گروه قبل از آموزش الکترونیک معنی دار نبود (920/0 = P). آزمون Independent t نشان داد که پس از اجرای آموزش الکترونیک روش های غربالگری جنین، میانگین نمره ی اضطراب زنان گروه مورد به طور معنی داری از گروه شاهد پایین تر بود (001/0 = P). همچنین، میانگین نمره ی نگرانی در گروه مورد پس از آموزش الکترونیک روش های غربالگری جنین به طور معنی داری کاهش یافت (001/0 = P).

نتیجه گیری

مطالعه ی حاضر نشان داد که آموزش الکترونیک به صورت انیمیشن در گروه مورد باعث کاهش معنی دار اضطراب و نگرانی در مادران باردار شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!