تغییرات هیستومورفومتری تخمدان در سندرم تخمدان پلی کیستیک در موش صحرایی پس از تجویز روغن گل مغربی (Evening primrose oil)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل هورمونی بسیار شایع و پیچیده است که تقریبا 5 تا 10 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا هدف از این مطالعه تعیین و تغییرات هیستومورفومتری تخمدان در سندرم تخمدان پلی کیستیک القا شده در موش صحرایی به وسیله لتروزول پس از تجویز روغن گل مغربی (Evening primrose oil) بود.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی که در سال 1398 انجام شد، 32 سر موش صحرایی سالم با میانگین وزنی200 تا 250 گرم وارد مطالعه شدند، موش ها به صورت تصادفی در4 گروه مساوی تقسیم بندی گردیدند؛ گروه اول: به مدت بیست و هشت روز EPO  با دوز 500 میلی گرم در کیلوگرم به صورت تزریق داخل صفاقی تجویز شد، گروه دوم: PCOS با تجویز خوراکی لتروزول با دوز 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و به مدت بیست و هشت روز القا شد، گروه سوم: PCOS القا شد و به مدت بیست و هشت روز، EPO  با دوز 500 میلی گرم در کیلوگرم به صورت تزریق داخل صفاقی تجویز شد و گروه چهارم PCOS  القا گردید و به مدت بیست و هشت روز EPO  با دوز 1000 میلی گرم در کیلوگرم به صورت تزریق داخل صفاقی تجویز شد. سرانجام، پس از فیکس کردن بافت های تخمدان، برش های بافت شناسی به صورت سریالی تهیه شد و وضعیت فولیکولوژنزیز بر اساس شمارش انواع مختلف فولیکول ها انجام شد. داده ها با استفاده از  آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: 

داده های هیستومورفومتریک نشان داد که EPO با دوز 500 میلی گرم در کیلوگرم باعث افزایش جسم زرد در گروه  PCOS تحت درمان با EPO در مقایسه با گروه شاهد می شود (05/0<p). هم چنین EPO در هر دو دوز باعث کاهش فولیکول های کیستیک در مقایسه با گروه شاهد شد (05/0<p).

نتیجه گیری:

 با توجه به نتاج به دست آمده مطاله هیستومورفومتریک بافت تخمدان، می توان پیشنهاد کرد که EPO می تواند دارای اثرات سودمندی در سندرم تخمدان پلی کیستیک از طرق بهبود در وضعیت بلوغ فولیکول ها، باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2306192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!