بررسی میزان رزرو تخمدانی در زنان مبتلا به آندومتریوز تحت عمل جراحی توتال سیستکتومی در مقایسه با پارشیال سیستکتومی: یک کارآزمایی بالینی دوسوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اپروچ استاندارد به آندومتریوز تخمدان برداشتن کامل کپسول کیست به روش لاپاراسکوپیک با تکنیک Striping است؛ ایمن بودن این روش به دلیل امکان کاهش رزرو تخمدانی و در مواردی ایجاد Pre Mature Ovarian Failure در زنان نابارور هنوز مورد بحث می باشد.

هدف

هدف این مطالعه مقایسه میزان رزرو تخمدانی در دو روش جراحی توتال سیستکتومی و پارشیال سیستکتومی در زنان مبتلا به آندومتریوز با استفاده از اندازه گیری آنتی مولرین هورمون (AMH) بود.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی دوسوکور 50 زن مبتلا به آندومتریوز به طور تصادفی در دو گروه 25 نفره تحت توتال سیستکتومی یا پارشیال سیستکتومی بررسی گردیدند. جهت بررسی رزرو تخمدانی، میزان آنتی مولرین هورمون سه ماه بعد از جراحی در دو گروه اندازه گیری و در دو گروه مقایسه شد.

نتایج

میزان AMH قبل و بعد از عمل جراحی در دو گروه توتال و پارشیال سیستکتومی با یکدیگر اختلاف معناداری نداشتند (به ترتیب 52/0 = p و        32/0 =  p)؛ اما میانگین درصد کاهش AMH در دو گروه مداخله از نظر آماری معنادار بود (001/0 = p).

نتیجه گیری

سیستکتومی در بیماران آندومتریوز باعث کاهش ذخیره تخمدان می شود و می توان با انجام پارشیال سیستکتومی به جای توتال سیستکتومی تا حدی به حفظ بیشتر ذخیره تخمدان به خصوص در بیماران آندومتریوز که اکثرا دچار نازایی هستند، کمک کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
619 تا 624
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!