تاثیر 8 هفته تمرینات مقاومتی-پلایومتریک بر میزان تغییرات تراکم و محتوای مواد معدنی استخوان در بازیکنان فوتبال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف مطالعه ارزیابی تاثیر 8 هفته تمرینات مقاومتی- پلایومتریک بر میزان تغییرات تراکم و محتوای مواد معدنی استخوان بازیکنان فوتبال بود.

روش شناسی

مطالعه حاضر به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون بود که تعداد 20 بازیکن نخبه فوتبال (سن: 25/2 ± 35/20 سال، قد: 68/5 ± 05/178 سانتی متر، وزن: 59/7 ± 4/68 کیلوگرم) که هیچ گونه آسیب دیدگی و شکستگی استخوان در سال اخیر نداشتند و دارای حداقل 6 سال سابقه ورزشی در رشته فوتبال بودند به عنوان نمونه های تحقیق در نظر گرفته شدند. بازیکنان به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه تمرینات تخصصی ویژه فوتبال را داشتند، گروه تجربی علاوه بر آن هفته ای سه جلسه به مدت هشت هفته تمرینات مقاومتی- پلایومتریک با میانگین شدت 65 درصد بیشینه را انجام دادند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها از طریق نرم افزار SPSS و با آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان دانسیته استخوانی و محتوای مواد معدنی استخوان بازیکنان در ناحیه کمر و ران، قبل و بعد از هشت هفته با دستگاه تراکم سنج استخوانی (DEXA) مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که دانسیته استخوانی ناحیه کمر و ران (001/0= P) همچنین محتوای مواد معدنی استخوان در ناحیه کمر و ران (015/0> P) گروه تجربی به طور معناداری افزایش پیدا کرد، اما در گروه کنترل تفاوتی مشاهده نشد.

نتیجه گیری

از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که تمرینات مقاومتی-پلایومتریک باعث افزایش تراکم و محتوای مواد معدنی استخوان در دو ناحیه کمر و ران در بازیکنان فوتبال می شود، لذا استفاده از این گونه تمرینات برای جلوگیری از آسیب ها و شکستگی استخوانی مفید می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!