بررسی رقابت پذیری قدرت اقتصادی در منطقه غرب آسیا (نمونه موردی: ایران، عربستان، ترکیه، پاکستان و مصر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این مقاله بررسی مزیت رقابت اقتصادی کشور ایران با سایر کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و مصر می باشد؛ تا از این طریق بتوان به نوعی از درک قدرت اقتصادی در مقابل سایر رقبای منطقه ای دست پیدا نمود و قادر بود تا به فهم مناسبی از قابلیت ها، ظرفیت ها اقتصادی و بهره برداری از آن در راستای افزایش رشد و توسعه اقتصادی رسید.

روش

روش تحقیق به صورت توصیفی - تحلیلی و هدف آن نیز کاربردی می باشد. تحقیق حاضر در دو بعد صورت گرفته است. در مرحله اول داده ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعه اسنادی و کتابخانه ای ازجمله اسناد مرتبط با قدرت و توسعه اقتصادی مطالعه گردید. سپس، اهداف، استراتژی های مهم رسیدن به اهداف و قابلیت های قدرت اقتصادی ایران وارد نرم افزار Meta-SWOT گردید،

یافته ها

یافته های تحقیق نشان می دهد که باتوجه به مزیت ها و قابلیت های جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای موردنظر نوعی رقابت پذیری قابل توجهی وجود دارد که می توان میزان قدرت اقتصادی ایران را در افق 1420 باتوجه به منابع و قابلیت های سایر کشورها در منطقه ترسیم نماید.

نتیجه گیری:

 نتایج به دست آمده نشان می دهد که مهم ترین مزیت های قدرت اقتصادی ایران در برابر رقبا (عربستان سعودی، ترکیه، مصر و پاکستان) دارابودن نیروی انسانی جوان، ذخایر طبیعی و هیدروکربنی فراوان، تعداد بالای معادن و موقعیت ژیوپلیتیکی مهم ترین توانایی های ارزشمند و قابل اتکا در زمینه رقابت اقتصادی کشور هستند و متغیرهایی مانند تغییر سیاست ها و برنامه ها همراه با تغییر دولت ها؛ عدم تنوع در ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه؛ ضعف دیپلماسی کشور؛ نبود تحرک و پویایی در تولید کل و سرانه؛ بزرگ بودن دولت؛ تحریم های بین المللی به عنوان بزرگ ترین موانع توسعه اقتصادی کشور محسوب می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2315860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!