بررسی شیوع آلودگی اشریشیا کلی O157:H7 در بستنی های سنتی و دست ساز در واحدهای صنفی عرضه کننده بستنی شهر بندرعباس و ارزیابی محیط کروموژنیک در مقایسه با محیط استاندارد برای تشخیص آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کلی فرم ها، به ویژه اشریشیاکلی یکی از مهم ترین عوامل ایجادکننده گاستروانتریت و شاخص میکروبی آلودگی آب و مواد غذایی محسوب می گردند. سویه های اشریشیاکلی انتروهموراژیک به دلیل ایجاد اسهال خونی و سندرم همولیتیک اورمیا از مهم ترین پاتوژن های روده ای محسوب می گردند، که اشریشیا کلی O157:H7 مهم ترین و شایع ترین این گونه است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی شیوع آلودگی اشریشیا کلی O157:H7 در بستنی های سنتی و دست ساز و مقایسه کارآمدی محیط کروموژن با محیط استاندارد جهت تشخیص آن بود. در این مطالعه، تعداد 90 نمونه بستنی سنتی از مراکز تولید و توزیع این فرآورده از سه منطقه شهری شهر بندرعباس، در دو فصل گرم و سرد جمع آوری و به منظور شمارش کلی فرم ها، جستجوی اشریشیاکلی و جستجوی اشریشیا کلی O157:H7 از دو روش استاندارد و کروموژن استفاده شد. نتایج نشان دادند که تعدادکلی فرم در 1/81 % از نمونه ها بیش از حد مجاز استاندارد بود، و 9/28 % از نمونه ها آلوده به اشریشیاکلی بودند. اشریشیاکلی O157:H7، 2/2 % به روش استاندارد و 4/4 % به روش استفاده از محیط کشت های کروموژن از نمونه ها جداسازی گردید. تحلیل های انجام شده نشان داد که با استفاده از محیط های حاوی مواد کروموژن، می توان با حداقل خطای احتمالی، اشریشیاکلی O157:H7 را تشخیص داد. طی این تحقیق مشخص شد که روش کروموژن برای شناسایی  اشریشیاکلی O157:H7 بهتر از روش استاندارد می باشد. هم چنین نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که می باید نظارت دقیق تری بر کیفیت و وضعیت بهداشتی بستنی های سنتی و دست ساز صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!