شیوع استرس، اضطراب و افسردگی در کادردرمانی بیمارستان های ملایر درزمان شیوع کووید-19؛ یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس های شغلی و عوامل ایجاد کننده آن یکی از مباحث مهم روانشناختی و روانپزشکی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. در این بین سلامت کادر درمان بیمارستان ها به دلیل ماهیت کار آنها یکی از موضوعات مهم به شمار می آید. در حال حاضر با توجه به شیوع یکی از انواع کرونا ویروس ها، سلامت روان کادر درمان به عنوان یک گروه در معرض خطر نیازمند توجه بیشتر است. . هدف از این مطالعه سنجش میزان استرس، اضطراب و افسردگی بین کادر درمانی در هنگام مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا است.

روش کار

این مطالعه توصیفی-مقطعی در فروردین ماه 1399 به منظور سنجش استرس، اضطراب و افسردگی 106 نفر از کادر درمان بیمارستان های دکتر غرضی و امام حسین شهرستان ملایر در زمان شیوع بیماری کووید-19 انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه استاندارد21 سوالی سنجش استرس، اضطراب و افسردگی DASS می باشد.

یافته ها

یافته های مورد مطالعه را 106 نفر از کادردرمان تشکیل داده بودند که از این افراد 9/0 درصد پزشک فوق تخصص، 5/8 درصد پزشک متخصص، 7/4 درصد دکترای حرفه ای و 2/80 درصد پرستار بودند. یافته ها نشان داد که در ابعاد مورد سنجش 4/26 درصد از کادردرمان استرس بسیار شدید، 2/80 درصد اضطراب بسیار شدید و 4/43درصد افسردگی بسیار شدید را دارا بودند. با بررسی رابطه بین مشخصات فردی و پارامتر های استرس، اضطراب و افسردگی و با توجه به سطح معناداری روابط، رابطه معناداری بین مشخصات فردی و اختلالات ذکر شده وجود نداشت.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش حاضر، شیوع استرس، اضطراب و افسردگی بین کادردرمان در پاندمی بیماری کووید-19 بسیار زیاد بود. این نتیجه اهمیت سیاست گذاری و مداخلات به موقع روانشناختی در جهت ارتقای سلامت روانی کادردرمان در شرایط بحران را نشان می دهد که با استفاده از راهبردهای پیشگیرانه می توان از بروز مشکلات روانی در کادردرمان پیشگیری کرد و در جهت حفظ و بهبود کیفیت سلامت روان آنان و توانایی حرفه ای این افراد قدم برداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!