تعیین موقعیت موثر چشمه الکترون برای اپلیکاتور Beam shaper در پرتودرمانی حین عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اپلیکاتور Beam shaper یکی از اپلیکاتورهای اختصاصی مورد استفاده در پرتودرمانی حین عمل توسط باریکه الکترون است که از آن معمولا برای پرتودهی تومورهای بزرگ استفاده می شود. با توجه به وزن زیاد و عدم امکان قرارگیری مستقیم بر روی بدن بیمار، فاصله هوایی محسوسی میان این اپلیکاتور و بیمار به وجود می آید. بنابراین، آگاهی از موقعیت موثر چشمه الکترون (SSDeff) جهت تصحیح خروجی اپلیکاتور برای اثر  فاصله هوایی و تحویل دقیق میزان دوز تجویزی به بیمار کاملا ضروری است. هدف از این پژوهش تعیین SSDeff برای تمام میدان های مربعی حاصل از اپلیکاتور Beam shaper در انرژی های مختلف الکترون با استفاده از شبیه سازی مو نت کارلو است.

مواد و روش ها

ابتدا سر شتاب دهنده LIAC به همراه اپلیکاتور Beam shaper توسط کد مونت کارلوی MCNPX شبیه سازی گردید و سپس اعتبار مدل شبیه سازی شده از طریق مقایسه منحنی های درصد دوز عمقی محاسبه شده در میدان ها و انرژی های مختلف با مقادیر عملی متناظر، موردارزیابی قرار گرفت. پس از اعتبارسنجی مدل شبیه سازی شده، SSDeff به ازای ابعاد میدان ها و انرژی های مختلف الکترون با استفاده از روش عکس مجذور فاصله (ISL) تعیین گردید.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد که SSDeff تابعی از انرژی الکترون و اندازه میدان تابش می باشد. وابستگی SSDeff به تغییرات ابعاد میدان به مراتب بیشتر از تغییر انرژی الکترون بود. به طورکلی با افزایش ابعاد میدان یا انرژی باریکه الکترون SSDeff نیز افزایش می یابد.

نتیجه گیری

مقادیر SSDeff تعیین شده برای باریکه الکترون اپلیکاتور Beam shaper در مطالعه حاضر، می تواند جهت اصلاح خروجی باریکه الکترون در مقاصد بالینی به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2326440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!