بررسی عددی و آزمایشگاهی میزان بهینه بهسازی خاک رس فیروزبهرام با آهک و سیمان و تاثیر آن در کاهش نشست پذیری خاک بستر تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برای ایجاد امکان ساخت تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران، از افزودن آهک و سیمان جهت تثبیت و بهسازی خاک رس به منظور کاهش نشست پذیری در پی های گسترده استفاده شده است. آهک و سیمان با خاک رس ترکیب و تاثیر استفاده از این دو ماده افزودنی در تثبیت خاک ریزدانه رسی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های خاک در حالت طبیعی و نیز در حالت ترکیب با درصد های مختلف آهک و سیمان معادل 3، 6 و 8 درصد وزن خشک خاک برای آزمون های آزمایشگاهی شامل آزمایش حدود آتربرگ، دانه بندی، تراکم استاندارد، مقاومت فشاری و نسبت باربری کالیفرنیا، آزمایش های سه محوری تحکیم یافته زهکشی نشده و برش مستقیم، مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج کاهش در پلاستیسیته و وزن واحد حجم بیشینه خاک و افزایش رطوبت بهینه، مقاومت فشاری و نسبت باربری کالیفرنیا رس با افزودن این دو ماده را نشان می دهد. میزان چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی که حاصل از آزمایش های سه محوری تحکیم یافته زهکشی نشده و برش مستقیم می باشد با افزایش درصد سیمان و آهک افزایش می یابند. صحت سنجی تحقیقات با آزمایش بارگذاری صفحه در محل نیز انجام شده است. پس از بررسی های آزمایشگاهی اثرات استفاده از خاک اصلاح شده با اعماق بهسازی یک، دو، چهار، شش، هشت و ده متر به کمک نرم افزار Plaxis نشان میدهد که با افزایش عمق بهسازی میزان نشست کاهش یافته که در مقایسه با نشست بدست آمده از آزمایش بارگذاری صفحه ای در حالت طبیعی دارای اختلاف زیادی می باشد. اما اختلاف نتایج بدست آمده از نرم افزار و آزمایش بارگذاری پس از بهسازی ناچیز می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!