تعهد به اقدام: سازه ای موثر بر افزایش اثربخشی مداخله آموزشی برای کنترل آلودگی به شپش در دانش آموزان دختر دبیرستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 آلودگی به شپش سر یکی از شایع ترین عفونت های انگلی در دانش آموزان دختر با عوارض مختلف است. در این بین، تعهد به اقدام به عنوان یک عامل مهم تعیین کننده رفتار می تواند مداخلات را تقویت کند. لذا این مطالعه به تعیین تاثیر تعهد به اقدام بر افزایش اثربخشی مداخله آموزشی برای کنترل آلودگی به شپش در دانش آموزان دختر دبیرستانی پرداخته است.

مواد و روش ها

 این مطالعه تجربی در سال 1398 بر روی 150 دانش آموز دختر دبیرستانی شهرستان فیروزکوه انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه 50 نفره (دو گروه مداخله، شامل آموزش و آموزش با تعهد به اقدام و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد و معتبر آگاهی، نگرش، رفتار، تعهد به اقدام و معاینه در ابتدا و یک ماه پس از آموزش جمع آوری شد. داده ها در نسخه 21 نرم افزارSPSS  با استفاده از آزمون های ANCOVA و رگرسیون لجستیک تحلیل شد.

یافته ها

 افزایش آگاهی، نگرش، رفتار، تعهد به اقدام و کاهش آلودگی به شپش سر در گروه های مداخله مشاهده شد (0.001<p). همچنین، تفاوت معنی داری در رفتار، تعهد به اقدام و آلودگی به شپش سر در گروه مداخله دوم نسبت به گروه اول مشاهده شد (0.001<p). اثربخشی مداخله متوسط تا زیاد (0.79 تا 0.95) بود. عوامل موثر بر آلودگی به شپش سر شامل تعداد اعضای خانواده، تعداد افراد در اتاق خواب، سابقه ابتلا، تعداد اتاق خواب، دانش، نگرش، رفتار و تعهد به اقدام بود (0.001<p).

نتیجه گیری

 استفاده از تعهد به اقدام، اثربخشی آموزش را در بهبود دانش، نگرش، رفتار و کنترل آلودگی به شپش سر در دانش آموزان دختر دبیرستانی افزایش می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
159 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!