اثر مصرف حاد عصاره جینکوبیلوبا بر شاخص های کوفتگی عضلانی و پروتئین واکنشگر-سی (CRP) متعاقب فعالیت تناوبی شدید (HIIT) در دختران فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نتایج پژوهش ها بیانگر این است که فعالیت های ورزشی شدید به افزایش شاخص های التهابی، آسیب عضلانی و همچنین کاهش عملکرد در ورزشکاران منجر می شوند. با این حال، بیان شده است که مداخلات تغذیه ای ممکن است التهاب و آسیب سلولی عضلانی را کاهش دهد. ازاین رو هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف حاد عصاره جینکوبیلوبا بر غلظت کراتین کیناز (CK) و لاکتات دهیدروزناز (LDH)، به عنوان شاخص های کوفتگی عضلانی و پروتئین واکنشگر-سی (CRP) متعاقب فعالیت تناوبی شدید (HIIT) در دختران فعال (سن 43/3±06/24 سال، وزن 03/6±56/57 کیلوگرم، قد 87/4±98/159 سانتی متر و شاخص توده بدن 41/2±51/22) بود. در یک مطالعه نیمه تجربی 24 دختر فعال به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند و تصادفی در دو گروه مکمل جینکوبیلوبا و شبه دارو قرار گرفتند. افرادی که در گروه مکمل قرار گرفتند، روزانه 160 میلی گرم مکمل عصاره جینکوبیلوبا را به مدت 3 هفته دریافت کردند، درحالی که در گروه شبه دارو نیز شبه دارو (دکستروز طعم داده شده) به همین شکل تجویز شد. همه آزمودنی ها پس از 3 هفته مکمل یاری فعالیت تناوبی شدید RAST (شامل دو دوره آزمون 6 وهله دوی سریع با حداکثر شدت در مسافت 35 متری با وهله های بازیافتی 10ثانیه بین هر تکرار) را انجام دادند. نمونه های خون وریدی کلیه آزمودنی هاآزمودنی ها در چهار مرحله جهت اندازه گیری شاخص های CK، LDH و CRP جمع آوری شد. نتایج نشان داد که فعالیت HIIT موجب افزایش معنا دار سطوح CK، LDH و CRP در مراحل بلافاصله و 24 ساعت پس از فعالیت ورزشی در هر دو گروه دارونما و مکمل می شود (05/0>P). با این حال، مصرف مکمل جینکوبیلوبا موجب کاهش معنا دار سطوح نشانگرهای  CKو CRP متعاقب فعالیت HIIT در مقایسه با گروه شبه دارو شد (05/0>P). نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که مصرف مکمل عصاره جینکوبیلوبا می تواند در جلوگیری از افزایش نامطلوب شاخص های کوفتگی عضلانی و التهابی متعاقب فعالیت های شدید ورزشی در دختران فعال موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!