تزریق گازهای اسیدی در سازندهای زمین شناسی با هدف ازدیاد برداشت و حفاظت از محیط زیست: مروری بر سازوکارهای آسیب سازند، زمینه ها و اصول پژوهش آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با کشف میادین بزرگ گاز ترش در سال های اخیر و کاهش قیمت گوگرد، به مشکلات عملیاتی و زیست محیطی روش ‎های شیمیایی بازیافت گوگرد، عدم جذابیت اقتصادی این روش ها نیز افزوده گردیده است. راهکار جایگزین جهت دفع جریان مشکل ساز گاز اسیدی حاصل از فرآیندهای شیرین سازی گاز ترش، تزریق گاز اسیدی به سازندهای زمین شناسی است که نه تنها باعث حفاظت از محیط زیست در مقابل انتشار گازهای سمی و گلخانه ای خواهد شد، بلکه فرصت های جدیدی در زمینه ازدیاد برداشت مخازن نفت و گاز ارایه خواهد کرد. جذابیت های اقتصادی این روش و الزامات زیست محیطی تشدید شده در سال های اخیر منجر به اقبال بیش از پیش پژوهشگران به موضوعات مختلف تحقیقاتی در زمینه گازهای اسیدی گردیده است. با توجه به عدم وجود نوشتاری جامع در تاریخچه که بتواند به عنوان راهنمایی جامع و سریع در زمینه مطالعاتی گاز اسیدی در دسترس پژوهشگران علاقه مند به این حوزه باشد، در این نوشتار مروری با هدف روشن شدن چالش ها و الزامات پیش روی محققین در زمینه انتخاب تکنیک مطالعاتی و تجهیز آزمایشگاهی مناسب در پژوهش های گاز اسیدی، سعی داریم پس از پرداختن به برهم کنش های سنگ و سیال مخزن با گاز اسیدی و مکانیسم های محتمل آسیب سازند در پروژه های تزریق، به تبیین اهمیت آزمایش های سیلاب زنی مغزه به منظور شبیه سازی انتقال گاز اسیدی در سازندهای زمین شناسی و حوزه های تحقیقاتی قابل پژوهش با این آزمایش ها پرداخته و تجهیزات و تکنیک های آزمایشگاهی مطرح به منظور درک و مطالعه جریان چندفازی و پایش سیستم داخلی سنگ و سیال مخزن حین عملیات ازدیاد برداشت و ذخیره سازی گاز اسیدی را مورد بررسی، مقایسه و تحلیل قرار دهیم. در پایان ملاحظات خاص ایمنی مربوط به آزمایشگاه های مطالعاتی گاز اسیدی نیز ارایه خواهد گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!