بررسی غنای گیاهان چوبی جنگل های شمال ایران و جنگل های معتدله پهن برگ اروپای مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جنگل های شمال ایران با تنوع گونه ای منحصر به فرد یکی از ارزشمندترین اکوسیستم های جنگلی دنیا می باشند و یک میراث کهن تاریخی متعلق به دوران سوم زمین شناسی هستند.

روش بررسی

این پژوهش از نوع مروری بوده و با هدف مقایسه ویژگی ها و تنوع گونه ای جنگل های شمال ایران و جنگل های معتدله پهن برگ اروپای مرکزی انجام شده است که هر دو جزء جنگل های سبز تابستانه (پهن برگ خزان کننده مناطق معتدله) می باشند. همچنین در این پژوهش جنگل های راش اروپا مورد بررسی قرار گرفته و نیز انواع طبقه بندی این جنگل ها معرفی شده است.

یافته ها

طول دوره رویش گیاهی در جنگل های شمال ایران 6 الی 8 ماه است، اما در جنگل های اروپای مرکزی 4 الی 6 ماه می باشد. جنگل های شمال ایران در مقایسه با جنگل های معتدله پهن برگ اروپای مرکزی دارای تنوع گونه ای بسیار بالاتر می باشد و تعداد گونه های درختی این جنگل های حدود 80 گونه است. این در حالی است که تعداد گونه های درختی جنگل های اروپای مرکزی 20 گونه می باشد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج این تحقیق 54 گونه درختی و درختچه ای در جنگل های شمال ایران وجود دارند که در جنگل های اروپای مرکزی وجود ندارند و از طرف دیگر 8 گونه درختی و درختچه ای در جنگل های اروپای مرکزی رویش دارند که در جنگل های شمال ایران وجود ندارند. همچنین 20 گونه درختی و درختچه ای در هر دو این جنگل ها به صورت مشترک رشد می کنند. در این پژوهش به طور واضح نشان داده شد که غنای گیاهان چوبی جنگل های شمال ایران بسیار بیشتر از جنگل های معتدله پهن برگ اروپای مرکزی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2338914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!