نقد روانکاوانه رمان «اتاق» نوشته اما دان اهو

چکیده:

در میان رویکردهای گوناگون نقد و بررسی آثار ادبی که از ابتدای قرن بیستم شکل گرفت، نقد روانکاوانه ی آثار هنری و تحلیل متون ادبی از منظر روان شناسی از ویژگی خاصی برخوردار است. نظریات فروید در مورد برهه های زندگی بشری نیز از میان دیگر نظریات جایگاه ویژه خود را دارد که مورد توجه صاحب نظران و منتقدان بسیاری قرار گرفته است. دریافت مولفه های نظریه فروید در رمان ها و داستان های معاصر نیز مورد توجه خالقان آثار و منتقدان ادبی است. گاه به نظر می رسد خالق یک اثر درصدد خلق اثری روانکاوانه در قالب یک رمان است. یکی از این آثار رمان «اتاق» نوشته اما دان اهو است.
رمان «اتاق» داستان زندگی مادر و فرزندی است که هفت سال توسط یک پیرمرد بیمار ذهن پریش و اختلالی در این اتاق محبوس و زندانی شده اند و شرایط اتاق برای این مادر که سالیان زیادی از زندگی اش را خارج از این محیط زندانی گذرانده، سخت و دشوار است؛ اما برای جک، پسر پنج ساله، شرایط به گونه ای متفاوت است. در این مقاله تحلیلی سعی شده سه شخصیت اصلی داستان از دیدگاه روان شناختی با تکیه بر نظریات فروید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیرگذاری رفتار کودکی و ناکامی هایی است که در این رمان در این دوران در اتفاقات دوران بزرگ سالی او  مشاهده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد این رمان در دسته رمان های روان کاوانه قابل تحلیل و بررسی است و خالق اثر با تکیه بر سطوح شخصیتی آراء فروید و عقده های روانی برگرفته از نظرات وی این رمان را نوشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2340199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!