شیوع و پیامدهای مرتبط با خشونت جنسی در زنان حوالی منوپوز و بعد از آن: یک مطالعه مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 خشونت جنسی می تواند در هر لحظه از زندگی زنان اتفاق بیفتد و صدمات جسمی، روانی و عاطفی زیادی را به آنها وارد نماید. خشونت جنسی زنان حوالی منوپوز پیامدهای نامطلوب تری را برای زنان میانسال، خانواده آنها و جامعه به دنبال دارد. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی شیوع و پیامدهای مرتبط با خشونت جنسی در زنان حوالی منوپوز و بعد از آن انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مروری سیستماتیک، جهت یافتن مقالات مرتبط بانک های اطلاعاتی معتبر علمی نظیر PubMed، Scopus، Web of Science، ProQuest، SID و Magiran با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط جستجو انجام شد. تمام مقالات فارسی و انگلیسی از تاریخ 31 ژانویه 2010 تا 31 ژانویه 2020 که خشونت جنسی را در زنان حوالی منوپوز بررسی کرده بودند؛ وارد مطالعه شدند. تمام مطالعات مشاهده ای، از جمله مطالعات توصیفی، توصیفی- تحلیلی، موردی- شاهدی و هم گروهی در این مطالعه قرار گرفتند. ارزیابی مقالات بر اساس معیار استروب صورت گرفت. مقالاتی که از کیفیت خوبی برخوردار بودند، وارد مطالعه شدند.

یافته ها

در این مطالعه 485 مقاله مورد بررسی قرار گرفت که 7 مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان شیوع خشونت جنسی در زنان نژادهای مختلف، متغیر بود و با تحصیلات، وضعیت اقتصادی، مصرف سیگار و الکل در ارتباط بود. در زنان حوالی منوپوز دچار خشونت جنسی، خطر پرفشاری خون، بالا بودن نورواندوکرین ها و سیتوکین های پیش التهابی وجود داشت. به علاوه افزایش علایم منوپوز مانند مشکلات ادراری، اختلالات خواب، علایم افسردگی و اضطراب، مشکلات واژینال و اختلال عملکرد جنسی با خشونت جنسی ارتباط داشت.

نتیجه گیری

خشونت جنسی پیامدهای فیزیکی و روانی زیانباری را برای زنان میانسال به دنبال دارد. بنابراین، نتایج این تحقیق می تواند راهنمایی برای برنامه ریزان سلامت باشد تا با ارایه برنامه های مشاوره ای لازم، بتوانند به کاهش این معضل بهداشتی- اجتماعی و رفع مشکلات ناشی از آن به زنان میانسال کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2340864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!