طراحی یک نانوحسگر زیستی با استفاده از آنتی بادی تثبیت شده روی نقاط کوانتومی و رودامین متصل به سیترینین جهت شناسایی مایکوتوکسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیترینین متابولیت نفروتوکسیکی است که در حیوانات به کلیه ها آسیب وارد می کند. لذا گسترش روش های سم زدایی طی فرآیند مواد غذایی اهمیت دارد. کوانتوم دات ها ‍‎ب‍‍ا‍ استفاده از ی‍ک منبع برانگیختگی ‍‍ ‎ب‍ا طول موج منفرد تحریک شده و پیک های نشری متفاوتی را ارایه می دهند. در این تحقیق یک حسگر جدید بر اساس بیوکونژوگه شامل نانو کریستال های نیمه هادی کوانتوم دات و آنتی بادی ضد سیترینین با بکار بردن سیستم FRET(Fluorescence Resonance Energy Transfer)، برای تعیین میزان سموم سیترینین بکار گرفته شد. نانو کریستال های نیمه هادی یا کوانتوم دات ها (CdTe,CdTe/CdS)، با استفاده از روش رفلاکس با احیاء پودر تلوریوم و تحت جریان گاز ازت در آزمایشگاه سنتز شد. شدت فلورسانس کوانتوم دات ها با استفاده از دستگاه اسپکتروفلوریمتری تعیین گردید. فعالیت آنتی بادی در نانوبیوکونژوگه نیز توسط دستگاه اسپکتروفلوریمتری سنجیده شد. سپس کونژوگه سیترینین-آلبومین نیز به ترکیب فلورسانس رودامین123 متصل شد که این واکنش ایمنولوژیکی با میل ترکیبی بالا بین آنتی بادی ضدسیترینین-کوانتوم دات(دهنده) و لیبل سیترینین-رودامین123(گیرنده) به عنوان فلوروفوراستفاده می شود. بعد از اضافه کردن محلول نانوبیوکونژوگه به داخل کووت که حاوی مقدار معینی بافر فسفات است، سیترینین با غلظت های مختلف به آن اضافه شد و بعد از چند دقیقه تغییرات درشدت فلورسانس کوانتوم دات مشاهده گردید. کاهش منظم شدت فلورسانس با افزایش غلظت سیترینین به دست آمد. با توجه به آثار جمعی که مایکوتوکسین ها بر سلامتی انسان و حیوان دارند تعیین میزان آلودگی مواد غذایی به مایکوتوکسین ها ازجمله سیترینین با استفاده از نانوبیوسنسورها به عنوان یک روش اختصاصی که ناشی از بکار بردن آنتی بادی مونوکلونال در آن است، عملکرد بهتری دارد. این نانوبیوسنسور طراحی شده برخلاف روش های معمولی مثل ELISA و HPLC به صورت هموژن، ساده، سریع، و ارزان اند و نیاز به مراحل جداسازی یا شستشوی زیاد ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3363 تا 3371
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!