از ناباروری جسمی تا ناباروری مالی کاوشی زمینه مند از پیامدهای ناباروری در میان زنان نابارور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ناباروری حادثه ای پراسترس در زندگی انسان است و امروزه به عنوان مشکلی نسبتا شایع بین زوجین مطرح می شود. آمار جهانی نشان می هد از هر هشت زوج یک زوج با مسئله نازایی دست وپنجه نرم می کند. پژوهش حاضر به بررسی جنبه های جسمانی و مالی ناباروری در زنان نابارور مراجعه کننده به پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد پرداخت.

روش بررسی

این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای انجام شد. جامعه آماری همه زنان نابارور اولیه مراجعه کننده به پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد بودند. این پژوهش در سال های 98-1397 انجام شد. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و 21 نفر از زنان نابارور انتخاب و مطالعه شدند. فرایند نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری داده ها ادامه یافت. داده ها به شیوه مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و تحلیل داده ها به شیوه کدگذاری باز و محوری انجام پذیرفت.

یافته ها

در یافته های تحقیق سیزده مقوله اصلی ازجمله هزینه زیاد درمانی، هزینه رفت وآمد، کمبود امکانات، استرس و دغدغه های مالی، استراتژی های جذب منابع مالی، ناهمسانی دخل و خرج، رهایی درمان، عوارض دارو، تاثیرات منفی بر رشد مو، عوارض پوستی، اثربخش نبودن دارو، اشتهای کاذب، آسیب پذیرشدن بدن و اثر منفی افزایش سن و پدیده ای مرکزی تحت عنوان هزینه های مادی والدشدن به دست آمد. بر همین اساس جداول مفهومی و پارادایمی ارایه شد.

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های پژوهش حاضر، در بسیاری از زنان نابارور مسایل مالی و همچنین عوارض جسمانی داروهای ناباروری ازجمله پیامدهای ناباروری هستند که اغلب زنان نابارور ناچار به کنارآمدن با آن ها می شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2350123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!