اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بهبود علایم و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری در تعامل با سابقه خانوادگی وسواس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در کاهش علایم و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به وسواس در تعامل با سابقه خانوادگی وسواس انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری می باشد. جامعه پژوهش شامل همه بیماران مبتلا به وسواس بالای 18 سال بودند که در سال 1393 به مراکز مشاوره خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی شهرستان رشت مراجعه کردند. نمونه شامل 60 بیمار مبتلا به وسواس بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (درمان پذیرش و تعهد با سابقه خانوادگی وسواس و درمان پذیرش و تعهد بدون سابقه خانوادگی وسواس) و دو گروه کنترل (کنترل با سابقه خانوادگی وسواس و کنترل بدون سابقه خانوادگی وسواس) قرار گرفتند. گروه های آزمایشی هشت جلسه 45 دقیقه ای درمان پذیرش و تعهد دریافت نمودند. از مقیاس وسواس فکری- عملی ییل-بروان برای تعیین شدت وسواس و از فرم کوتاه مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی به منظور سنجش میزان کیفیت زندگی و از مصاحبه بالینی برای بررسی سابقه خانوادگی وسواس استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیره با اندازه گیری  مکرر برای بررسی تفاوت نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. نتایج نشان داد که این درمان باعث کاهش قابل توجه علایم وسواس و افزایش قابل توجه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به وسواس می شود.  بنابراین، همه بیماران مبتلا به وسواس می توانند از این روش درمانی بدون توجه به سابقه خانوادگی وسواس، بهره مند شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2350874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!