ارزیابی تاثیر شهرک صنعتی شمس آباد بر توسعه شهر حسن آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

ایجاد شهرکهای صنعتی با هدف تشویق بخش صنعت و با توجه به سیاستهای توزیع جمعیت و به منظور استفاده بهینه از منابع طبیعی و تولید محلی، جلوگیری از تمرکز ناموزون صنایع و تراکم صنعتی در محدوده شهرها و همگام نمودن توسعه صنعتی با مسیله حفظ محیط زیست و کنترل آلاینده های صنعتی مورد توجه مسیولین قرار گرفته است.

روش پژوهش

هدف از این مقاله بررسی نقش شهرک های صنعتی بر توسعه شهرها در ابعاد مختلف می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ در نرم افزار spss استفاده شد، میزان آلفای کرونباخ شاخص های اقتصادی، 0.736، شاخص های اجتماعی، 0.731 زیست محیطی، 0.792، کالبدی 0.750، مدیریتی 0.855 که به لحاظ پایایی اعداد قابل قبولی می باشند. میزان روایی سوالات تحقیق نیز با استفاده نظر متخصصان و کارشناسان تحقیق موردبررسی واقع شد.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که نتایج حاصل از روش معادلات ساختاری در بعد اجتماعی دو شاخص «بهبود نیروی متخصص و کارآمد» و «افزایش مهاجرت»؛ در بعد زیست محیطی نیز «کاهش کشاورزی» و «افزایش آلودگی هوا»؛ در بعد کالبدی نیز شاخص های «گسترش فیزیکی شهر» و «بهبود وضعیت سکونت اقشار کم درآمد»؛ در بعد اقتصادی وجود شاخص های «ایجاد اشتغال جدید» و «بهبود درآمد شهروندان»؛ در بعد مدیریتی شاخص های «مدیران شهری در رشد و پراکنده شهری در طرح های جامع و تفصیلی نقش کلیدی» و «تاثیر میزان شهرک صنعتی بر ایجاد طرح های ملی در شهر حسن آباد» به ترتیب بیشترین و کمترین همبستگی را دارند. همچنین نتایج آزمون کای اسکویر نشان می دهد که بیان ابعاد مختلف اقتصادی، مدیریتی، کالبدی، اجتماعی و زیست محیطی در شهرک صنعتی شمس آباد و توسعه حسن آباد روابط مستقیم و معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

بهبود و توسعه شهرک های صنعتی شمس آباد می تواند بر ابعاد مختلف اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، کالبدی و مدیریتی شهر حسن آباد تاثیر بگذارد و این امر نیازمند مدیریت منسجم و یکپارچه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!