تدوین استراتژی های بهبود روند فرآیندی، اقتصادی و منابع انسانی در یکی از کارخانجات گاز و گاز مایع جنوب کشور با استفاده از مدل SWOT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازمانها به منظور حفظ حیات خود و رشد و توسعه در جهت راهبردهای فرآیندی، منابع انسانی و اقتصادی می بایست استراتژی ها و راهکارهایی را در پیش گیرند که عملکرد بهتری را برای آنها در آینده رقم بزند. این استراتژی ها با توجه به تغییرات روبه رشدی که در محیط کاری سازمان ها رخ میدهد، بیش از پیش اهمیت خواهد داشت که مبتنی بر توسعه ی مدل های استراتژیک مورد مطالعه قرار میگیرد. با توجه به خصوصیات منحصربه فرد هر سازمان لازم است این موضوع در قالب مطالعه ی موردی بررسی شود. در اینجا جهت پیاده سازی مدل مناسب به تدوین استراتژی های فرآیندی، منابع انسانی و اقتصادی در یکی از کارخانجات گاز و گاز مایع جنوب کشور پرداخته ایم. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، 16نقطه قوت، 19نقطه ضعف، 10فرصت محیطی و 12تهدید محیطی شناسایی شدند. به این ترتیب که پس از برگزاری جلسات با مدیران کارخانه، تکمیل و تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها بر اساس روش دلفی مشخص شد در شرایط کنونی و جهت بهبود استراتژی های مورد اشاره 15نقطه قوت، 19نقطه ضعف، 10فرصت محیطی و 12تهدید محیطی وجود دارد. در این پژوهش به عوامل داخلی و خارجی شناسایی شده بر اساس روش خبرگان، وزن و نمره داده شد که میانگین نمره ی نهایی عوامل داخلی 2/67و میانگین نمره ی نهایی عوامل خارجی 2/29حاصل شد. بر اساس تحلیل ،SPACEکارخانه در موقعیت تهاجمی قرار گرفت و استراتژی های پیشنهادی شامل: ارتقای ساختار سازمانی شرکت، ایجاد یک تفکر سیستمی پایدار در شرکت، بالا بردن میزان مشارکت پرسنل، اطلاع رسانی در خصوص مواد و تجهیزات ضروری، ایجاد واحد تحقیق و توسعه به صورت کارآمد، ایجاد سیستم و روش های کارآمد و یکپارچه در کلیهی سطوح شرکت، تبلیغات فراگیر برای فعالیت های شرکت و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با صنعت با توجه به وجود مراکز آموزش عالی در منطقه پیشنهاد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!