بررسی اثر نانوکپسول های تاموکسیفن بر بیان ژن های Bax و Bak دررده سلولی MCF-7

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه مطالعه و هدف

نانو حامل های دارویی به دلیل دارا بودن خواص مهمی مانند انتقال هدفمند دارو، افزایش حلالیت داروهای نامحلول و کاهش اثرات سمی داروها بر بافت های سالم کاربرد فراوانی در درمان سرطان دارند. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات نانوکپسول حاوی تاموکسیفن بر بیان ژن های پیش برنده آپوپتوز Bax و Bakدر رده سلولی MCF-7 می باشد.

روش مطالعه

در این مطالعه ساختار نانوکپسول توسط طیف سنجی FTIR تایید گردید و اثرات نانوکپسول های تاموکسیفن بر فعالیت زیستی سلول ها توسط MTT assay در غلظت های 5، 10، 50، 100 و 200 میکروگرم بر میلی لیتر پس از 48 ساعت سنجیده شد. روش Real time PCR، برای ارزیابی میزان بیان ژن های Bax و Bak مورد استفاده قرار گرفت و تجزیه و تحلیل های آماری توسط نرم افزارSPSS 23.0 انجام گرفت.

نتایج

براساس نتایج روش MTT، غلظت های بیشتر نانوکپسول های تاموکسیفن بصورت وابسته به غلظت توان زیستی سلول ها را کاهش داده و بیشترین میزان سمیت نانوکپسول ها در غلظت 200 میکروگرم در میلی لیتر بوده است. همچنین بیان ژن های Bax و Bak در سلول های MCF-7 تیمار شده پس از 48 ساعت نشان دهنده القا آپوپتوز در این سلول ها بودد. نتایج حاصل نشان دهنده افزایش 8/1 برابری سمیت سلولی نانوکپسول های تاموکسیفن در مقایسه با تاموکسیفن آزاد می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به القا آپوپتوز در نتیجه افزایش بیان ژن های Bax و Bak و نیز افزایش سمیت سلولی نانوکپسول های حامل تاموکسیفن در مقایسه با تاموکسیفن آزاد، این نانو داروها می توانند کاندید مناسبی برای درمان سرطان سینه باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!