ارزیابی پایداری شبکه حمل و نقل شهری با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) نمونه موردی منطقه 21 تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

 حمل و نقل پایدار مجموعه ای از سیاست ها و دستورالعمل های یکپارچه، پویا، پیوسته و دربردارنده اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که توزیع عادلانه و استفاده موثر از منابع جهت رفع نیازهای حمل و نقل جامعه و نسل های آتی را به همراه دارد. اثرات این بخش ها، چگونگی جهت گیری و سوق به سمت این هدف را مشخص می کنند. هر چند تاکنون تعریف مشترکی از پایداری ارایه نشده است ولی توسعه پایدار به طور عام و حمل ونقل پایدار به طور خاص در جست وجوی یافتن توازنی میان کیفیت های محیطی، اجتماعی و اقتصادی در عرضه ی تسهیلات حمل ونقل است. بر همین اساس رویکرد حمل ونقل پایدار به رویکردی گفته می شود که «بازتاب ها هزینه های محیطی-اجتماعی را انعکاس می دهد .

روش پژوهش:

 روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -تحلیلی ومبتنی بر مطالعات اسنادی-کتابخانه ای است برای تحلیل داده ها در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از شیوه فرایند تحلیل شبکه ای تمامی جوانب و رابط درونی و بیرونی عناصر تشکیل دهنده شبکه تصمیم، شامل معیارها و زیر معیارها و گزینه ها در نظر گرفته پس از طبقه بندی داده ها نسبت به تهیه مدل مفهومی ANP اقدام گردید.

یافته ها: 

مدل ANP شامل خوشه ها و گزینه های متعدد با استفاده از نرم افزار Super Decisions تولید و نتیجه بررسی های صورت گرفته در نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت به دلیل حجم وسیع خروجی ها به تعدادی از آنان در این مقاله اشاره گردیده است.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که ارزیابی پایداری شبکه حمل ونقل شهری مطالعه موردی منطقه 21 شهر تهران، / ناحیه دو 0/251371 اهمیت در اولویت اول، ناحیه یک/616064 درصد رتبه دوم ناحیه سه 0/132565 رتبه سوم قرار می گیرند.»

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!