بررسی وضعیت ویتامین D و پروتئین واکنشی C پس یک دوره تمرینات ثبات‎ دهنده کمری و مصرف ویتامین D در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

التهاب سیستمیک درجه پایین، شیوه ی زندگی غیرفعال و کمبود ویتامین D، از عوامل خطرزای کمردرد مزمن غیراختصاصی محسوب می شوند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر تمرینات منتخب ثبات دهنده ی کمری و مصرف ویتامین D بر سطح پروتئین واکنشی C با حساسیت زیاد (high-sensitivity C-reactive protein :hs-CRP) و وضعیت ویتامین D در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بود.

روش بررسی

در این مطالعه ی نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون، 48 زن دارای کمردرد مزمن در ابتدا به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی به گروه های کنترل، تمرین، ویتامین D و ترکیبی تقسیم شدند. تمرینات ثبات دهنده ی مرکزی در سطوح مختلف برای 8 هفته انجام شد. گروه های ویتامین D و ترکیبی، 50000 واحد ویتامین D هفتگی دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی، آنوا یک طرفه و کروسکال والیس در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شد.

یافته ها

 25/64% و 74/26% از آزمودنی ها به ترتیب دارای سطوح ناکافی (29-20 نانوگرم/میلی لیتر) و کمبود ویتامین D (کمتر از 20 نانوگرم/میلی لیتر) بودند. 8 هفته تمرینات ثبات دهنده ی کمری، مصرف ویتامین D و مداخله ی ترکیبی به کاهش hs-CRP و افزایش 25-هیدروکسی ویتامین D منجر شد. به علاوه مداخله ی ترکیبی تاثیر قوی تری در کاهش سطوح hs-CRP در مقایسه با دو مداخله ی دیگر داشت. تاثیر مصرف ویتامین D و مداخله ی ترکیبی بر بهبود وضعیت ویتامین D در مقایسه با تمرینات ثبات دهنده کمری بیشتر بود.

نتیجه گیری

 روش های درمانی تمرینات ثبات دهنده ی کمری، مصرف ویتامین  Dو مداخله ی ترکیبی می توانند منجر به بهبود التهاب سیستمیک درجه پایین در افراد مبتلا به کمردرد با سطوح پایین ویتامینD ، به واسطه کاهش hs-CRP و تنظیم مثبت 25-هیدروکسی ویتامین D شوند، اما مداخله ی ترکیبی با اثربخشی بیشتری بر کاهش hs-CRP همراه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!