پیش بینی پره اکلامپسی و ریسک فاکتورهای مرتبط با استفاده از روش های داده کاوی: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پره اکلامپسی نوعی از اختلالات فشار خون بارداری است که دارای عوارض نامطلوبی برای مادر و جنین می باشد. علی رغم پیشرفت های اخیر در اتیولوژی پره اکلامپسی، تاکنون هیچ تست غربالگری بالینی مناسبی جهت تشخیص این اختلال شناخته نشده است.

هدف

هدف ما ارایه مدلی بر مبنای رویکردهای داده کاوی بود تا بتوان از آن به عنوان یک ابزار کمک غربالگری به منظور شناسایی بیماران دارای این سندروم استفاده نمود و همچنین به شناسایی ریسک فاکتورهای مرتبط با آن نیز پرداختیم.

مواد و روش ها

داده های مورد استفاده برای انجام این مطالعه مقطعی از پرونده های بالینی726 مادر مبتلا به پره اکلامپسی و 726 مادر فاقد پره اکلامپسی که طی سال های 1394-1384 به بیمارستان فاطمیه شهر همدان مراجعه کرده اند استخراج شد. در این مطالعه 6 روش داده کاوی مرسوم شامل رگرسیون لجستیک،k - نزدیکترین همسایگی، درخت تصمیم C50، تحلیل ممیزی، جنگل تصادفی و ماشین بردار پشتیبان بر روی داده ها برازش یافته و عملکرد آن ها با بهره گیری از معیارهای دقت، حساسیت و ویژگی مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج

متغیرهای بیماری زمینه ای، سن، فصل بارداری و تعداد حاملگی ها مهمترین ریسک فاکتورها در تشخیص بیماری پره اکلامپسی بودند. دقت بدست آمده برای مدل ها به ترتیب عبارتند از: رگرسیون لجستیک (713/0)، KNN (742/0)، درخت تصمیم (788/0) C5.0، تحلیل ممیزی (687/0)، جنگل تصادفی (758/0)، ماشین بردار پشتیبان (791/0).

نتیجه گیری

در میان روش های داده کاوی برازش داده شده در این مطالعه SVM عملکرد مناسبی در پیش بینی پره اکلامپسی از خود به نمایش گذاشته است؛ بنابراین این مدل می تواند به عنوان یک ابزار کمک غربالگری جهت تشخیص این اختلال مورد توجه واقع شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
959 تا 968
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!