بررسی جنبه های تاریخی نمایشی «خاله رورو» به مثابه ی رویاهای جمعی زنان در هرمزگان
زایمان بعنوان رویدادی کهن درحیات زندگی آدمی همواره در طول تاریخ با خود رویدادها و باورهایی را توسط آدمی خلق کرده و با خود به یادگار گذاشته است که از تنوع و جذابیت بالایی در نزد زنان برخوردار بوده است. نمایش خاله رورو یک مرور و یادآوری توام با اقتدار، برنامه ریزی و هدفمند از نقش و حضور زن در خانواده است که با تکرار آن در مجالس زنانه به نوعی قدردانی از نقش زن در درون این طیف میپردازد. در این مقاله تلاش شده است با تمرکز بر آداب و رسوم مربوط به زایمان، آیین های زایش در میان اقوم ایرانی بررسی و با آیین های نمایشی پیرامون این آیین در محافل زنانه هرمزگان مطالعه و مطابقت داده شود تا ضمن آشکار شدن و شناسایی عقاید و باورهای مربوط به تولد، بینش و جهان بینی زنان هرمزگان نیز مورد تحلیل قرار گیرد. در این پژوهش بررسی جامعه شناختی و روانشناسی اجرای نمایش خاله رورو –اوفینا- همراه با نحوه ی اجرای نمایشی آیین در هرمزگان –رودان- بررسی شده است. بر اساس این پژوهش ما با چگونگی استفاده زنان هرمزگان از عنصر نمایشی آیین بعنوان ابزاری برای بیان نیازهایشان آشنا می شویم و روند اجرای این نمایش را واکاوی می کنیم از آنجا که با توسعه روند مدرنیته بسیاری از آیین های نمایشی فرهنگ عامه رو به زوال و فراموشی است، بازنمایی این آیین ها جهت شناخت گذشته فرهنگی زنان در مناطق مختلف ایران ضروری است.
آیین های زایش ، زایمان ، تولد ، ماما ، خاله رورو ، تقلید ، بازی های شادی آور ، نقش پوشی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.