مقایسه اثر میزوپروستول و پروپرانولول با میزوپروستول به تنهایی در القاء زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مشکلات مهم در حیطه مامایی، القاء زایمان در وضعیت نامناسب برای سرویکس است. استفاده از میزوپروستول با بهبود شرایط سرویکس می تواند به کوتاه شدن مدت و موفقیت زایمان کمک کند. در مورد تاثیر پروپرانولول بر روی سیر زایمان نیز مطالعاتی به نفع کوتاه شدن زمان زایمان منتشر شده است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر میزوپروستول و پروپرانولول با میزوپروستول به تنهایی در القاء زایمان انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور از آبان 1396 تا شهریور 1398 بر روی 70 زن باردار مراجعه کننده به زایشگاه های بیمارستان های دانشگاهی مشهد انجام شد. افراد به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه 25 میکروگرم میزوپروستول زیرزبانی هر 6-4 ساعت تا 6 دوز به همراه پلاسبو داده شد و در گروه دیگر میزوپروستول با دوز و روش گروه اول به همراه دو دوز قرص پروپرانولول 20 میلی گرم خوراکی با فاصله 4 ساعت تجویز شد. مدت زمان فاصله شروع تجویز دارو تا شروع انقباضات موثر، شروع فاز فعال و زایمان در دو گروه مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های تی، کای اسکویر و در صورت لزوم از روش های نان پارامتریک معادل استفاده شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین فاصله شروع اینداکشن تا بروز انقباضات موثر در دو گروه تفاوت معنی داری نشان نداد (05/0<p). میانگین فاصله شروع اینداکشن تا شروع دیلاتاسیون 4 سانتی متر بین دو گروه (082/0=p) و میانگین فاصله شروع اینداکشن تا زایمان بین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (108/0=p). عوارض زایمان نیز در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (397/0=p). میانگین آپگار دقیقه اول و پنجم بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (به ترتیب 715/0=p و 819/0=p).

نتیجه گیری

مصرف پروپرانولول تاثیری در کاهش فاصله القاء تا زایمان و کاهش سزارین نداشته و تغییری در پیامدهای نوزادی و عوارض مادری ایجاد نمی کند. عوارضی از قرص پروپرانولول شامل برادی کاردی، افت فشارخون و خواب آلودگی مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!