بررسی و ردیابی پولوم آلودگی ناشی از حوضچه شیرابه در مدفن زباله همدان با استفاده از توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی و سونداژ الکتریکی قائم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محل دفن زباله اصطلاحا  مدفن زباله یا پسماند نامیده می شود که یکی از روش های دفع استاندارد زباله محسوب می گردد. تجمع شیرابه در مدفن زباله می تواند از طریق نفوذ در آبخوان بر منابع آب های زیرزمینی پایین دست تاثیرات منفی بگذارد. در این مطالعه سعی گردید با استفاده از فناوری مقاومت ویژه الکتریکی با دو روش سونداژ الکتریکی قایم و توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی به ترتیب پتانسیل نفوذ شیرابه و پولوم آلودگی ناشی از حوضچه شیرابه در داخل و بیرون مدفن زباله مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور، در فاصله 60 و 580 متری از حوضچه شیرابه اقدام به برداشت داده های سونداژ الکتریکی قایم با طول فرستنده 200 متر و توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی به طول 120 متر و فواصل الکترودی 2 متری گردید. بررسی داده های ژیوتکنیکی و سونداژ الکتریکی قایم منطقه مورد مطالعه نشان دهنده وجود لایه نفوذناپذیر با تناوبی از لایه های رسی-مادستونی و آهکی-مارنی است که در اعماق حدود 15-10 متری درصد رس بیشتر می شود. بررسی داده های توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی در پروفیل شماره 1 نشان می دهد در فاصله 32 تا 76 متری از ابتدای پروفیل منطقه ای با مقاومت الکتریکی پایین تا عمق حدود 9 متری وجود دارد که نشان دهنده ناحیه نفوذ شیرابه است ولی در بخش های دیگر پروفیل نفوذ عمقی شیرابه به دلیل لایه نفوذناپذیر مادستونی و سیلت استونی دیده نمی شود. این در حالی است که در پروفیل شماره 2 وجود لایه نفوذناپذیر مانع از انتقال شیرابه به پایین دست و اعماق پایین تر شده است که این امر نشان دهنده انتخاب مناسب محل دفن پسماند است. بنابراین برخلاف آنچه که در برداشت های تک بعدی دیده می شود منطقه مورد مطالعه در حالت دوبعدی از نظر نفوذپذیری به شیرابه همگن نیست ولی وجود لایه نفوذناپذیر مانع از انتقال عمقی شیرابه به آبخوان شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2471 تا 2483
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!