بررسی اثر روش های مختلف کاشت و سطوح مختلف توزیع هورمون ها بر آناتومی برگ پرچم ژنوتیپ های برنج تحت تنش شوری در شمال خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف تعیین بهترین روش کشت و تیمار هورمونی در مواجهه با شرایط شوری پیرامون گیاه برنج به صورت کرت های دو بار خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در استان خوزستان در دو سال (1397 و 1398) انجام شد. سه شیوه کاشت (خشکه کاری، نشایی و مستقیم یا رایج منطقه)، 16 سطح مختلف هورمون های اکسین و سالسیلیک اسید به صورت پرایمینگ بذری و تیمارهای مختلف اسپری برگی با مقدار 1 و 2 لیتر در هکتار و زمانهای اسپری مختلف در مراحل پنجه زنی و ظهور خوشه بر ژنوتیپ های مختلف برنج مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه مرکب نشان داد به غیر از اثر متقابل روش کشت در هورمون صفت سطح دستجات آوندی بزرگ در سایر موارد اثرات اصلی و متقابل صفات تفاوت معنی داری در سطح احتمال یک درصد وجود دارد. بیشترین سطح دستجات آوندی در روش کشت نشایی به دلیل مدیریت بهینه و پرایمینگ با اکسین و سالسیلیک اسید به دلیل بیشترین تاثیر گذاری بر گیاه بدست آمد. همچنین سطح صفات مزبور در ژنوتیپ های با مقاومت بیشتر کمتر بود که می تواند یکی از مکانیسم های اصلی گیاه به لحاظ افزایش سازگاری و حفظ بیشتر پتانسیل آبی درون گیاه تحت تنش شرایط شوری باشد. در نهایت به ترتیب بیشترین سطح دستجات آوندی بزرگ و کوچک با متوسط 12348 و 792/1928 میکرومترمربع در ژنوتیپ های IR 80508-B-194-3-B و عنبوری قرمز در تیمارهای گفته شده بدست آمد. سطح دستجات آوندی بزرگ بیشترین همبستگی مثبت و معنیدار را با ضریب **124/0 با عملکرد دانه به لحاظ سطح بالای آن در انتقال آب دارا بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!