طراحی، اجرا و ارزشیابی روش های یاددهی-یادگیری فعال کلاس درس وارونه، گروه همتایان و آموزش مجازی در بین دانشجویان دانشکده پیراپزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش در حوزه علوم پزشکی نیازمند  بکارگیری روش های یاددهی- یادگیری مدرن جهت فعال بودن دانشجویان در این فرآیند و پرورش دانشجویان خلاق و متفکرمی باشد. این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی روش های یاددهی- یادگیری فعال کلاس درس وارونه، گروه همتایان و آموزش مجازی در بین دانشجویان دانشکده پیراپزشکی انجام شد.

روش ها

نوع پژوهش، توصیفی- مقطعی و از نظر هدف کاربردی است که در سال های تحصیلی 1398- 1396 در کلیه گروه های آموزشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برنامه ریزی و در 7 مرحله اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 712 نفر دانشجو بود که 527 نفر به صورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. به منظور ارزشیابی هرکدام از روش های یاددهی- یادگیری (کلاس درس وارونه (201 دانشجو)، گروه همتایان (70 دانشجو) و آموزش مجازی (256 دانشجو) پرسشنامه محقق ساخته ای برای هر روش طراحی و اجرا شد. روایی این پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و از طریق نرم افزارهای آماری  Excelو  SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که از بین 201 نفر از دانشجویان پاسخ دهنده در کلاس درس وارونه، 82/9 درصد (167 نفر) و از 70 نفر در روش یادگیری در گروه همتایان، 63/7 درصد (45 نفر) این روش ها را به روش های سنتی و سخنرانی ترجیح می دادند. از 256 نفر در روش مجازی، 54/7 درصد (140 نفر)، روش مجازی را به روش حضوری ترجیح می دادند. همچنین لازم به ذکر است که میانگین کل گویه ها نشان داد که در روش وارونه، از 201 نفر، 80/2 درصد (161 نفر) موافق، از 70 نفر در روش یادگیری در گروه همتایان، 70 درصد (49 نفر) موافق و در روش آموزش مجازی از 256 نفر، 56/9 درصد (146 نفر) موافق این روش آموزشی بودند.

نتیجه گیری

براساس یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که از میان دانشجویان شرکت کننده در کلاس درس وارونه و یادگیری گروه همتایان، اکثریت آن ها این روش ها را به سایر روش ها مثل سخنرانی ترجیح می دادند و همچنین بیش از نیمی از دانشجویان شرکت کننده در آموزش مجازی، موافق این دوره در قیاس با دوره حضوری بوده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2379333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!