مسئولیت مدنی دولت در قبال اعمال قوانین با رویکرد پیشگیری از اقدامات مجرمانه جهت کاهش خسارات ناشی از ریزگردها در حقوق ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خسارت های ناشی از ریزگردها تحت عنوان آلاینده های هوا متعدد و متنوع هستند و علیرغم اینکه این ریزگردها آثار مخرب و زیانباری بر محیط دارند در عرصه حقوق داخلی کمتر مورد توجه قانون گذار قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی انواع شیوه پیشگیری از اقدامات مجرمانه جهت جبران خسارات ناشی از ریزگردها می باشد.

روش شناسی

روش تحقیق به صورت مطالعه مروری و استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد.

یافته و نتایج

در این پژوهش اقدامات پیشگیرانه ناشی از ریزگردها، اعمال قانون از طریق مراجع اداری(اداره مالیات)، موارد کنترل و پیشگیری از ریزگردها در حقوق ایران، شیوه های جبران خسارات ناشی از ریزگردها، شرایط خسارت قابل جبران، شیوه های جبران خسارت و شیوه های تضمین اصل جبران کامل خسارت مورد بررسی قرار گرفت.بررسی ها نشان داد پیشگیری قاعده طلایی حقوق در حقوق داخلی و بین المللی است.استفاده از ابزارهای مالیاتی و شیوه های پیشگیری در قوانین متعدد حقوقی و کیفری در صورتی که از کارآیی لازم برخوردار باشد، یکی از مهم ترین ابزارهای کنترل و کاهش آلودگی هوا است. نظامات پلیسی و نظارتی شامل موارد «منع»، «اجازه قبلی» و «اعلام قبلی» می توانند در ارتباط با خسارات ناشی از ریزگردها مورد توجه باشند. از سوی دیگر جمع شدن ارکان مسئولیت مدنی دولت مفهم این موضوع هست که ، دولت مکلف به جبران خسارات است و عامل زیان بایستی برآیند عمل و اقدام ناشایست خودرا جواب گو باشد و با دستاویز به اعمال حق وضعیت زیان دیده را به حالت قبلی خود درآورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2381467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!