بررسی الگوی مقاومت به آنتی بیوتیک و پراکنش تایپ های کپسولی در ایزوله های استرپتوکوک آگالاکتیه جدا شده از زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از عوامل عفونت‌زا در زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده، استرپتوکوک آگالاکتیه می‌باشد. کپسول این باکتری اهمیت ویژه‌ای در بیماری‌زایی دارد. هدف ازا ین مطالعه، بررسی الگوی مقاومت به آنتی‌بیوتیک و پراکنش تایپ‌های کپسولی در ایزوله‌های استرپتوکوک آگالاکتیه جدا شده از زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده می‌باشد.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، با استفاده از آزمون‌های بیوشیمیایی، ایزوله‌های استرپتوکوک آگالاکتیه از از واژن و رکتوم زنان باردار و گوش و بینی نوزادان تازه متولد شده، جدا شد. تایپ‌های کپسولی Ia، Ib، II،III ، Iv، V، VI، VII و VIII به‌ترتیب توسط ژن‌های ps1Ah،cps1bj ،cps2k ،cps1a/2/3I ،cps4N ،cps5O ،cps6I ، cps7M و cps8j شناسایی شدند. جهت تکثیر ژن‌ها از روش واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز (PCR) استفاده گردید.

نتایج

در این مطالعه، 73 ایزوله (8/52%) از نمونه‌های رکتوواژینال مادران باردار و 61 ایزوله (2/44%) از گوش و بینی نوزادان تازه متولد شده جمع آوری گردید. در نمونه‌های رکتوواژینال، سویه‌های مقاوم به تتراسایکلین (1/82%) و اریترومایسین (5/83%) بیشترین فراوانی را داشتند. همچنین، در نمونه‌های حلق و بینی، سویه‌های مقاوم به ریفامپین (6/83%)، اریترومایسین (3/98%)، تتراسایکلین (4/93%) و کلیندمایسین (6/83%)، فراوانی بالایی را نشان دادند. در هر دو گروه، تایپ کپسولی III (4/14%) و بعد از آن به‌ترتیب تایپ‌های کپسولی II (9/7%)، Ib (2/7%) و V (5/6%) بیشترین فراوانی را داشتند. تایپ‌های کپسولی VIII ,VII Ia و VI در هیچ یک از ایزوله‌ها تشخیص داده نشد. فراوانی تایپ‌های کپسولی III، Ib، II و V افزایش معنی‌داری را در سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک نشان داد.

نتیجه‌گیری

نتایج ما مشخص کرد که فراوانی بالای تایپ‌های کپسولی استرپتوکوک آگالاکتیه در مادران باردار، نقش مهمی در افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک‌های مختلف دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!