عملکرد تولیدمثلی بهتر گاوهای شیری هلشتاین با طول فاصله آنوجنیتال متوسط در تلقیح اول پس از زایش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

مطالعات پیشین مبین رابطه منفی فاصله آنوجنیتال با باروری در گاوها است، اما مکانیسم این رابطه معکوس به طور کامل مشخص نیست. در این رابطه، عفونت های رحمی پس از زایش و عوامل مخاطره مرتبط با این عفونت ها می توانند سبب کاهش باروری گاوها گردند، ولی هیچ پژوهشی تا به حال به بررسی ارتباط فاصله آنوجنیتال و مشکلات پس از زایش نپرداخته است.

هدف

مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه فاصله آنوجنیتال با عملکرد تولیدمثلی پس از زایش در گاوهای شیری به انجام رسید.

روش کار

فاصله آنوجنیتال گاوها (تعداد = 290) همزمان با اولین معاینه پس از زایش به میلی متر اندازه گیری شد. گاوها بر اساس طول فاصله آنوجنیتال به سه دسته شامل فاصله آنوجنیتال کوتاه (20% جمعیت گاوها دارای کمترین مقادیر)، فاصله آنوجنیتال متوسط (60% جمعیت گاوها دارای مقادیر متوسط) و فاصله آنوجنیتال بلند (20% جمعیت گاوها دارای بیشترین مقادیر) تقسیم-بندی شدند. به علاوه، داده های متغیرهای تولیدمثلی پس از زایش از پایگاه داده گله بازیابی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SAS ویرایش شماره 4/9 آنالیز شدند.

نتایج

نرخ سخت زایی، دوقلوزایی و جفت ماندگی، متریت پس از زایش و آندومتریت بالینی، وزن تولد گوساله و فاصله زایش تا اولین تلقیح در میان دسته های مختلف فاصله آنوجنیتال متفاوت نبود (05/0 < P). اما، درصد موالید نر در گاوهای با فاصله آنوجنیتال کوتاه نسبت به گاوهای با فاصله آنوجنیتال متوسط و بلند کمتر بود (05/0 > P). علاوه بر این، نرخ باروری در تلقیح اول پس از زایش در گروه فاصله آنوجنیتال متوسط بالاتر از گروه های فاصله آنوجنیتال کوتاه و بلند بود (05/0 > P).

نتیجه گیری

در نتیجه، مطالعه حاضر بیانگر نرخ آبستنی در اولین تلقیح پس از زایش نامناسب در گاوهای دارای حداقل و حداکثر طول فاصله آنوجنیتال بود و نشان داد که این باروری کمتر از طریق تغییر در نرخ مشکلات تولیدمثلی پس از زایش حاصل نشده بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
46 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!