تغییر شاخص های اسیدی و زنده مانی پروبیوتیک ها در کفیر تولید شده با پروبیوتیکهای کمکی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس پاراکازئی در طول دوره نگهداری در سرما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

کفیر محصول شیر تخمیر شده است که حاوی ترکیبات آلی ضد سرطان با مزایای تغذیه ای است که باعث شده به عنوان نوشیدنی لبنی طبیعی پر مصرف معرفی گردد.

هدف

مطالعه حاضر برای ارزیابی مقادیر شاخص های درگیر در تغییرات اسیدی و زنده مانی پروبیوتیک های کمکی اضافه شده به کفیر انجام شده است.

روش کار

ابتدا، شیر گاو در دمای 90 درجه سانتیگراد جوشیده شد ، سپس به آن استارتر اضافه و نهایتا به دو گروه تقسیم بندی گردید. شیرها بصورت جداگانه به ترتیب با لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس پاراکازیی تلقیح شدند و در دمای 30 درجه سانتی گراد بمدت 6 ساعت گرمخانه گذاری شدند. پس از زمان طی شده، در داخل یخچال بمده 14 روز نگهداری و نمونه برداری برای تعیین مقادیر اسید های آلی از جمله اسید لاکتیک و اسید استیک، اسیدیته، اسید تیتر شده، و زنده مانی پروبیوتیک های تلقیح شده در روزهای 1، 7 و 14 صورت پذیرفت.

نتایج

مقدار اسیدیته (pH) در کفیر تلقیح شده با لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس پاراکازیی به ترتیب 34/4 و 36/4 در روز اول تحقیق و 27/4 31/4 در روز 14 نگهداری مشخص گردید. مقدار اسیدیته در کفیر اول در روز اول برابر با 80/0 گرم در 100 گرم گردید که از مقدار آن در کفیر دوم (72/0 گرم در 100 گرم) بیشتر گردید. مقدار اسید لاکتیک در کفیر تلقیح شده با لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ونمونه های تلقیح شده با لاکتوباسیلوس پاراکازیی به ترتیب در محدوده 57/1 تا 40/2 و 17/2 تا 42/2 گرم در 100 گرم اندازه گیری گردید. در کفیرهای تکمیل شده با لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس پاراکازیی ، به ترتیب اسید استیک در طول 14 روز پایدار بود (از 0.11 به 0.13 گرم در 100 میلی لیتر) اما در کفیر بعدی افزایش یافت (از 0.11 به 0.23 گرم در 100 میلی لیتر). مقدار زنده مانی در هر دو کفیر های مورد تحقیق از مقدار log CFU/g 7 بیشتر ثبت گردید.

نتیجه گیری نهایی

اضافه کردن لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس پاراکازیی باعث تعدیل میزان اسید و افزایش زمان زنده مانی پروبیوتیک های تلقیح شده در حد استاندارد ، حداقل تا دو هفته زمان نگهداری در یخچال گردید.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
89 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!