ارایه مدل ریسک زنجیره تامین گردشگری سلامت، رویکرد فراترکیب و مدل سازی ساختاری- تفسیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در یک اقتصاد با زنجیره تامینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسک‌هایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویت‌بندی ریسک زنجیره تامین گردشگری سلامت پرداخته‌اند که در نتایجشان تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدل‌سازی ریسک زنجیره تامین گردشگری سلامت بود.

روش بررسی

در مرحله اول، از روش کیفی فراترکیب استفاده شد و کلید واژه‌‌هایی مانند «ریسک زنجیره تامین گردشگری سلامت، ریسک زنجیره تامین گردشگری مراقبت بهداشتی، ریسک زنجیره تامین گردشگری پزشکی» در پایگاه‌های Web of Science، Google Scholar، SID (Scientific Information Database)، ProQuest، Emerald Insight، ScienceDirect و PubMed بررسی گردید. در مرحله دوم با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری، مدل ریسک شناسایی‌ شده طراحی شد.

یافته‌ها

با استفاده از روش فراترکیب، ریسک در قالب 7 کد مفهومی شامل « ریسک تامین، فرایند، سازمانی، صنعت، شبکه، مشتری نهایی و محیطی گردشگری سلامت» دسته‌‌بندی گردید. همچنین، نتایج مدل‌سازی ساختاری- تفسیری، ریسک محیطی گردشگری سلامت را به عنوان تاثیرگذارترین ریسک و ریسک سازمانی، شبکه، فرایند و تامین گردشگری سلامت را به عنوان تاثیرپذیرترین ریسک نشان داد.

نتیجه‌گیری

با توجه به مدل مفهومی مطالعه، ریسک محیطی دارای بیشترین اثرگذاری و ریسک تامین، فرایند، سازمانی و شبکه دارای بیشترین اثرپذیری می‌باشند. بنابراین، بررسی ریسک زنجیره تامین گردشگری سلامت برای کشورهایی که علاقمند به توسعه و بهبود کیفیت این صنعت هستند، بسیار حایز اهمیت می‌باشد. همچنین، بهتر است مدیران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه گردشگری سلامت، از مزایای شناسایی و تحلیل ریسک در سطح زنجیره تامین غافل نشوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
172 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!