مدل پواسون دو متغیره با استفاده از روش چند سطحی و کاربرد آن در تحلیل عوامل موثر بر مرخصی استعلاجی کارکنان یک شرکت فولادسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مسایل تاثیرگذار بر بهروری اقتصادی، غیبت از کار به دلیل بیماری (مرخصی استعلاجی) می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر تعداد روز مرخصی استعلاجی ناشی از بیماری های کار و بیماری های داخلی پرداخت.

روش

این مطالعه از نوع مقطعی بود و بر روی کارکنان مرد شاغل در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان طی سال های 94-1390 انجام شد. بدین منظور، متغیرهای پاسخ تعداد روز مرخصی استعلاجی ناشی از بیماری های داخلی و کار و متغیرهای کمکی شامل نوبت کاری، وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات، سن، سابقه کار، شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) و شاخص خطر Framingham (Framingham Risk Score یا FRS) بود. جهت تحلیل داده ها، از مدل پواسون دو متغیره با استفاده از روش چند سطحی استفاده گردید.  

یافته ها

تحقیق حاضر بر روی 17988 نفر از کارگران با میانگین سن 56/7 ± 13/38 سال و میانگین سابقه کاری 95/5 ± 79/6 سال انجام شد. متغیرهای نوبت کاری (47/1 = eβ)، مصرف سیگار (82/1 = eβ)، تحصیلات (11/1 = eβ)، سن (02/1 = eβ)، سابقه کاری (05/1 = eβ)، BMI (02/1 = eβ) و FRS (08/1 = eβ) تاثیر معنی داری بر متوسط مرخصی استعلاجی ناشی از بیماری های داخلی داشت، اما از متغیرهای مذکور تنها چهار متغیر مصرف سیگار (74/0 = eβ)، تحصیلات (19/1 = eβ)، سابقه کاری (01/1 = eβ) و FRS (02/1 = eβ) تاثیر معنی داری را بر متوسط مرخصی استعلاجی ناشی از بیماری های ناشی از کار نشان داد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، می توان با کنترل متغیرهای تاثیرگذار، به ارایه راهکارهای مناسب جهت کاهش تعداد روز مرخصی استعلاجی دست یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p2384023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!